2013.9.6+9.7. EE+LV Paldiski-Haapsalu-Moisakula-Valga-Krustpils


[First] [Prev] [Home]    

Felüljárónak kicsi, talán fűtési vezeték mehetett itt át a vasút felett Az újkori víztorony a falu felől látszódik a legjobban A vasutasokról már 1896-ban kellően gondoskodtak, míg az itt lakók még bőven fából készült kicsi házakban éltek, ők szép téglaházakba költözhettek Szombat reggel Valgából indulunk tovább. Az állomáson látszólag nem történik semmi, a valójában a hátul látható két 15-ös éppen indul a vonatával Az állomásépület tavasszal amikor itt jártam még elég vacakul nézett ki, mostanra viszont gyönyörűen megújult. Valga a határállomás, tulajdonképpen magát a várost ketté is vágja a határvonal. A lett Valkában viszont nincs vasútállomása, az utolsó állomás pár kilométerre Lugazi (ahol viszont település nincs)
Moisaküla Moisaküla Moisaküla Valga Valga Lugazi
A következő állomás Saule. A függetlenség kivívása előtt ez a 155. km nevet viselte, talán egyértelmű, hogy miért. A mai Saule a vasút melletti pár házat jelenti, talán a jobb oldalt belógó kis pályás telepnek köszönhetően A szomszédos házból kijött egy ember aki kézzel lábbal, de leginkább oroszul próbálta elmagyarázni, hogy itt szigorúan tilos a fotózás és mindjárt hívja a rendőrséget. A külföldi turista előnye, hogy miután kifejtettem, hogy sem a nyelvet, sem a jelzéseit nem értem, de a békesség kedvéért odébbmegyek, megnyugodott és a továbbiakban a szomszéd ház ablakából figyelt. Bár az állomás 3 vágányából mindkettő szélső mellett volt peron, a napi három pár személyvonat csak ezt használja Míg a déli szomszéd Litvániában egyre több modern Pesa dízel motorvonat fut, az északi észteknél januártól csak Flirtek maradnak, addig itt még hosszú távon számítanak a házi szállító RVR DR1-eseire. Bár a CAF nyert tendert Lettországban új vonatok szállítására, az értékelés körülményei nem tették végül lehetővé a szerződéskötést (felmerült némi csúszópénz elfogadása) Sok idő és sok kilométer múlva, a Plavinas-Gulbene vonalat keresztezve érünk újra vasút mellé. Jaunkalsnava állomásra egy 14 kilométeres iparvágányról érkezett dozátoros kocsikból álló vonatot sikerül némi szerencsével elcsípni, a vonóerőt a 2M62U-0070 biztosítja A balti államok versengése az orosz áruk tengerhez való juttatásában folyamatos. Míg a litvánok a fehéroroszokkal együtt éppen villamosítják a Minszk-Vilnius vonal még drótnélküli szakaszait, addig a lettek éppen kétvágányúsítják a Krustpils-Riga vonal még egyvágányú szakaszait
Saule Saule Saule Saule Jaunkalsnava Ozolsala
Az előbb még az ozolsalai kitérőnél voltunk, most a krustpilsi elágazásnál próbáljuk ki a szerencsénket. Szemből a fényes pont máris egy közeledő vonatot jelez előre A DR1A-3113 Rigából érkezett és Krustpilsben be is fejezi az útját. Ez a személyvonat a 129 km-es utat 2 óra 12 perc alatt teljesíti, úgy, hogy egyik állomáson sem áll hosszabb ideig. Mit ne mondjak, ritka unalmas egy döcögés és ez egy fővonal... Az előbb látott híd a Rigát Jelgaván keresztül elkerülő vonalhoz tartozik. Alig pár perccel a személyvonat elhaladása után Jelgava felől befut egy tehervonat is élén a 2TE10M-3422-vel. Sajnos nem túl ideális a pozició, csak az vigasztal, hogy mindenképpen nappal szemben lett volna, ahonnan meg nem, onnan meg fotózni nem lehet Ha most jönne szemből egy vonat, akkor pont jó lenne hozzá a nap, de hát most nem jön semmi, ilyen a szerencse. Érdekes egyébként, hogy egy ennyire stratégiai objektum, mint ez a híd, ahol két vonalat lehet egyszerre kiütni, mindenféle biztonság nélkül áll itt, se őr, se kamerák, se kerítés A következő az ország egyetlen, minden nap közlekedő kötelező helyjegyes expressze, a Riga-Daugavpils között közlekedő Dinaburga. Holnap teszünk egy kört Lettország délkeleti sarkában, kevés, de annál nemzetközibb vasúttal.
Krustpils Krustpils Krustpils Krustpils Krustpils

[First] [Prev] [Home]