2013.9.6+9.7. EE+LV Paldiski-Haapsalu-Moisakula-Valga-Krustpils


    [Home] [Next] [Last]

Eljött a szomorú nap és hazafelé vesszük az irányt. Az első megálló a Tallinntól alig 25 kilométerre lévő Keila, ami a délnyugati elővárosi vonal töréspontja. A vonatok fele csak idáig jár, a másik fele továbbmegy innen a tengerparti állomások, Paldiski, Rissipere vagy nagy ritkán Koogaranna felé. A 1408-as Flirttel már találkoztunk párszor, most idén utoljára nézzük meg. Mellette az MPT-4-es egység a nálunki is ismert DGKu utódja Paldiski, ami a '90-es elejéig tiltott város volt, az itteni tengeralattjáró akadémia miatt. Ma leginkább az ebből itt maradt óriási, elnéptelendő lakótelepekről és kihaló katonai területekről híres. Nomeg a kikitőről, ami ma elég nagy teherforgalmat bonyolít. A kikötőten természetesen van saját mozdonya, az EVR 1551-ese a kiszolgáló vonattal érkezett ide A 1309-es az egyetlen villamosított vágányról indul éppen Tallinnba Látszik, hogy ez tiszta Amerika, nemcsak a mozdony, de még a pályások kétéltű pick-upja is onnan származik A következő állomás Haapsalu. A Riisiperéből ide vezető vonal 1997-ben szűnt meg, majd pár évre rá a síneket is felszedték. Az állomás és az itt kialakított vasúti múzeum viszont itt maradt. A külső kiállítás megtekintése ingyenes, csak a belső múzeumért kell fizetni. Az elsé látványosság az L-1646-os gőzös, ami 1951-ben készült Kolomnában, ám már 1961-ben stratégiai tartalékba került. Előbb Azerbajdzsában, majd a Lett SzSzK területén állt, végül a mai Észtország területére, Valgába került. Itt egy rövid időre szolgálatba is állt, a Prágai tavasz leverésére igyekvő katonákat szállította, aztán visszasüllyedt a tartalékszerepbe egészen 1993-ig, majd 1997-ig Tallinnban újra üzembe helyezték, végül 1997-ben került ide, miután vandálok rongálták meg A mai sztár a VME1-116 Ganz-Mávag DVM4-es mozdonya. Ő 1961-ban készült Budapesten, onnan előbb Ventspilsbe került, majd 1971-ben a tallinni depót erősítette. Bár a legtöbb társát (Észtországban 59 darab szolgált) már a '80-as években kivonták, ő utolsóként egészen 1991-ig állományban maradt
Keila Paldiski Paldiski Paldiski Haapsalu Haapsalu
Jó itt olvasni a magyar szavakat. A gyári száma 443 A mozdony természetesen üzemképtelen és egyébként sincs a legjobb formában, hiszen már 2 évtizede a szabad ég alatt álldogál A múzeumban a 115-ös gyári táblája szerepel. Ott egyébként tilos volt fotózni, de pár számunkra fontos képet azért készítettem telefonnal Egy D1-es mellékkocsi gyári táblája, 1968-ból. Amint valamennyire látszik, Győrben készült 48888-as gyári számon Még egy múzeumi kép, feketével a megépült vonalak, pirossal a tevezett, de sosem megépületek. Természetesen ma már sokkal kevesebb vonal létezik, a Szovjetúnió szétesésese óta sok helyen itt is leépült a vasút A Rohukülába vezető rövid szárnyvonal meglévő pár méteres sínpárján az SzU 252-94-es mozdony állja az időjárást
Haapsalu Haapsalu Haapsalu Haapsalu Haapsalu Haapsalu
A következő egy német 52-es mozdony, ami érdekes módon került ide. A 16494-es gyári számon 1943-ban Münchenben épült mozdony előbb Bruck an de Murban továbbította a hadi szállítmányokat, majd a MÁV-hoz került bérletbe, 1945. június 7-én viszont már a Vörös hadsereg tette rá a kezét. A határok változása miatt a mozdony végül román tulajdonba került, ahol 1950-ig üzemelt, ekkor szerelték át szélesnyomtávra és az Ogyesszai Vasút vette állományba. 1956-ban itt került tartalék állományba, majd 1957-ben vitték át Valgába, az Észt SzSzK-ba. A TE-3386 a valgai tartalék bázis megszüntetéséig, 1997-ig összesen 426.496 km-t futott. Észt területen egyébként összesen 138 darab 52-es fordult meg Az ER1-2303-as villamos motorvonat vezérlőkocsi (eredeti száma ER1-609) 1958-ban készült Rigában, a Moszkvai Vasút részére. 1980-ban vidéken még jó lesz felkiáltással átállomásították Tallinnba, ahol 2002-es selejtezéséig futott Már láttunk itt Kolomnában készült mozdonyt, itt egy másik. A TEP60-0924 1980-as gyártmány, rögtön a Balti Vasút állományába, Rigába került. Az észteknek ekkoriban nem volt saját mozdonyparkjuk a távolsági vonatokhoz, minden vonatot rigai és leningrádi mozdonyok továbbítottak. A függetlenség kivívása után a rigai állományt felosztották, ekkor érkezett Tallinnba ez a gép 1006-os számon. Az egyre több fekvemaradás miatt 1997-ben vonták ki a szolgálatból A mozdonyt ugyan igyekeztek a körülményekhez képest megfelelő állapotba hozni, azért minden porcikáján lászik, hogy ő már csak a végső elmúlást várja Pár egyéb jármű is került Haapsaluba, állapotuk viszont sokkal rosszabb, mint a mozdonyoké Ez a személykocsi látványosan kilóg a társai közül, jól láthóan normál nyomtávú űrszelvényre készült
Haapsalu Haapsalu Haapsalu Haapsalu Haapsalu Haapsalu
Még egy rozsdagyűjtemény Haapsalu vasútállomása. A jobb széle ad helyet a vasúti múzeumnak, a bal széle a buszállomásnak, középen pedig egy váróterem található A következő állomás Moisaküla, már sokkal messzebb. Itt közvetlenül a lett határ mellett járunk, az egykori Pärnu-Valga keskenynyomtávú vasútvonal határállomásán. A vonal Pärnu és a lett Rujiena között 1972-1975-ben átépült szélesnyomtávra, a további szakaszon 1944 óta nem volt forgalom. Végül az is átépült és 1981-ben már közvetlen Riga-Tallinn vonat is járt erre A függetlenség elnyerése után 1992-ben megszűnt a határon átmenő személyforgalom, majd 1995-ben a teherforgalom is. Az észt oldalról 1996 óta nem jár már ide személyvonat, 2002 óta pedig a belföldi teherforgalom is megszűnt 2008-ban az infrastruktúrakezelő magáncég az Edelaraudtee úgy döntött, hogy a vonalra nincs már szükség, és felszedte a síneket. Mindössze 300 méter maradt meg Moisaküla állomáson, illetve egyetlen vasúti kocsi, a múlt emlékeként Ez talán az eredeti WC lehet. Egy régi kép az állomásról: http://infrastruct.files.wordpress.com/2008/12/moisekuell.jpg
Haapsalu Haapsalu Moisaküla Moisaküla Moisaküla Moisaküla

    [Home] [Next] [Last]