2013.8.30+9.1. SK+LT Zvolen+Memelland


    [Home] [Next] [Last]

Tudom, elcsépelt, de mégis ide illik: minden nagy utazás egy kis lépéssel kezdődik. Ezúttal több mint 6000 kilométert utazunk a messzi észak felé és vissza, de az első etap mégis csak a már jól ismert Zólyomig tart. A fűtőházban már esti pihenőjükre készülnek a mozdonyok, mi nem is zavarjuk meg őket, csak a felüljáróról nézelődünk A teherpályaudvaron a mai napig van tartalék, a mai napon ő a 746.008. Felújítása előtt még 2006-ban találkoztam vele utolsó csehországi állomáshelyén Krnovban De hogy most is legyen egy 742-es, még gyorsan átrobog egy tolatós teher, a 742.123-al. Augusztus utolsó napján aztán 1000 km vár még ránk, hogy Lengyelországon átvágva Litvániába jussunk, folytassuk hát onnan tovább... Vasárnapra az előző nap kipihenése a terv, viszonylag kevés kilométerrel. Első utunk a Radviliskis-Pagigiai(-Kalinyingrád) vasútvonal legjellegzetesebb pontjához vezet, a Lyduvenai-i viadukthoz. A hidat eredileg 1916-ban építették a császári német hadsereg utászalakutai, amit aztán 1918-ban a német megszállók acélszerkezetre cseréltek. 1944-ben még mindig a németek felrobbantották, aztán egészen 1951-ig kellett várni a helyreállítására, amikor is a, litván terminológia szerint, megszálló orosz csapatok újjáépítették Titokban reménykedtem, hogy jön majd erre vonat, de azt, hogy megállás után még egy percet sem kell várni, hinni sem tudtam. Igaz, így nem maradt idő más poziciót keresni, ebből a szögből lett meg a dupla-Siemens ER20-as által húzott konténervonat A Szovjetunióban az ilyen vasúti műtárgyak stratégiai objektumnak minősültek, így megfelelő védelemre is szükség volt. Ez a pálya mellett kis tüzelőállás ma már szabadon hozzáférhető, de...
Zvolen Zvolen Zvolen Lyduvenai Lyduvenai Lyduvenai
...maga a híd továbbra sem hozzáférhető. Az ilyen objektumok őrzése már nem divat errefelé, ez a híd mégis többes kerítésgyűrűvel volt védve A viadukt a Dubysa patak hídja mellől. Litvániáról érdemes tudni, hogy óriási lemaradásban vannak útépítésben, rengeteg a murvával burkolt, vagy egyszerű földes földút, azonban úgy látszik presztízskérdést csináltak abból, hogy a legkisebb falu belterületén is legyen aszfaltozott, kiváló minőségű út, mégha alig pár száz méter is A hidat dupla kerítés védi a hívatlan látogatóktól, a fegyveres őr pedig fentről figyel. A nyomok alapján ide le nem nagyon jön, nincs is út kiépítve A következő helyszín már közvetlenül az orosz határ melletti Panemumune. Ennél közelebb még nem voltam Oroszországhoz. Szemközt Szovjetszk, amit a közúti híd építésének idején még Tilsitnek hívtak és a Német Császárság része volt A híd 1907-ben épült és Lujza királynéról nevezték el. Míg Tilsit anno a jól menő Kelet-Poroszország és a szintén német többségű Memel-vidék közti kapocs volt, ma Szovjetszk a láthatóan lepukkant Kalinyingrádi területet és az egyre jobban elnéptelenedő Litvániát köti össze A Nyeman/Nemunas túlpartjára vasúti híd is vezet, sajnos személyforgalom nélkül. Ahhoz képest, hogy mi a Schengeni övezet külső határán vagyunk, egyáltalán semmilyen ellenőrzést nem veszünk észre, míg odaát egyik lezárt térség követi a másikat
Lyduvenai Lyduvenai Lyduvenai Panemune Panemune Panemune
Ezen a hídon most sajnos éppen nem jön semmi... ...nem úgy mint alig 10 perc múlva, alig pár száz méterre oda, az ártéri hídon. Eddigre viszont már túl messzire kerültünk és a nap is a rossz oldalon van, node nem lehet minding szerncsénk. Innen nézve egyébként olyan kicsinek tűnnek az egyébként óriási kocsik, mintha egy terepasztalon futnának. A vonat élén egy Caterpillar motoros 2M62M páros dolgozik Pogogen Bahnhofsvorplatz. Ezek a házak ránézésre már akkor is itt álltak, amikor az itt lakók még így nevezték ezt a teret Pagegiai vasútállomása éppen felújítás alatt áll, A Pagegiai és Klaipeda közötti vasútvonalom immár 15 éve nincs személyforgalom. Dél felől az első állomás Stoniskiai, már régóta nem látott utast, de a 4 vágány ellenére helyi teherforgalmat sem. Az átmenő tehervonatokhoz már szolgálattevő sem kell. Érdekesség, hogy itt is csak festve volt az állomás neve és a litván alatt már előtűnt az eggyel korábbi megnevezés: Stonischken. Na igen, végül is ez a terület még 1920 előtt és 1939-1945 is Kelet-Poroszország része volt Mintha megállt volna az idő 1945-ben. Mindössze a német anyanyelvű lakosság tűnt el
Panemune Panemune Pagegiai Pagegiai Stoniskiai Stoniskiai
Saugos - Saugen. Ugyan nem kapcsolódik a vasúthoz, de mivel később az itteni megállásnak köszönhetően csak elcsípünk még vonatot, ezért bekerül ez az evangélikus templom is. Természetesen az evangélikus lakosok vagy maguktól, vagy erőszak hatására 1948-ig eltávoztak, így leginkább csak látványosságként szolgál. És hogy kik az érdeklődők? Ezt az ajtóra kifüggesztett német nyelvű információ mutatja - kit kell hívni, hogy kinyissák a templomot és kapjanak német nyelvű idegenvezetést Alighogy elindultunk újra, már át is haladtunk egy sínpáron és jobbra nézve valami piros tűnik fel. Óriási szerencse, mivel később már nem láttuk volna, így fontos volt a pontos érkezés. A 2 ER20CF kell is a kilométeres vonathoz, ami ráadásul lépéstempóban közelít az útátjáróhoz Egyes szakaszok láthatóan frissen lettek felújítva. Szükség is van rá, ugyanis a Klaipédából egyenesen kelet felé vezető vonal idén hosszabb időre le volt zárva, több híd átépítése miatt, emiatt jóval több (teher)vonat jár erre, mint általában. A személyvonatoknál igen meglepő megoldások is előfordultak: egyes vonatokat mindenféle pótlás nélkül lemondtak az útjuk harmadán... Haladjunk észak felé, ez Priekule vasútállomása. Magának a városkának a főutcája ma is olyan, mint bármelyik német kisvárosé, az állomás sem vall szégyent egyik porosz versenytársával szemben sem. Kiírás litván nyelvű már nincs, ami még valamennyire látszik az vagy cirill betűvel van írva, vagy németül. Valaha két peronos vágány is volt, ma már összesen egyetlen átmenő vágánnyal rendelkezik Bár már nem Prökulsnak hívják a helyet, a litván lakók is nagy rendben tartják a környező épületeket, még az egykori vízház is lakott és az áruraktár is jó állapotban van
Saugos Kukorai Kukorai Ciutelai Priekule Priekule

    [Home] [Next] [Last]