SK 170 - 171 2003-2005


[First] [Prev] [Home] [Next] [Last]

2005 februárban a Horehronec gyorsvonat a cél, ennek keretében érintem Zólyom városát is. Akkor ezt a vonatot 263-as húzta, azóta sem járt igen arra ilyen mozdony Márciusban rossz az idő, de jó a felhozatal: a reggeli gyorsteher Ruttka felől tetemes késéssel érkezik, így pont akkor amikor a besztercebányai pályaudvaron korzózok Májusban viszont már szép és zöld.  A 170-171-es vonal elágazása Dolná Štubňa kitérőnél van, ez a szolgálati hely kilométerekre van mindentől és érdekessége, hogy 2 vágányos kitérője van, ahova elvileg félreállhatnak a vonatok, hogy vissza tudjanak fogni a másik vonal felé. Hogy ezt mikor használták utoljára nem tudom, de manapság már minden vonat lemegy Diviakyig, és onnan indul vissza A ŽSR kis mozdonya ezúttal az épületen kívül Čremošnén. Ezután már csak egyszer láttam: amikor végleg elhagyta a terepet A 770-es Dongók átépítése lett a 773-as sorozat. Ezzel nem először találkozok, de most végre képen is sikerül megörökíteni. A mozdony igen erős, bár itt éppen csak tolószolgáltaban van Užanka állomáson, valamit jelent, hogy ezen szerepkörben ma 2 mozdonyt kell bevetni egyszerre Visszafelé a sebesvonat megint a szokásos Delfin. Harmanec Jaskyňán a szokásos keresztet (nem) sikerül megörökíteni, a 840.001 túl gyorsan jön
Zvolen Banská Bystrica Dolná Štubňa Čremošné Užanka Harmanec Jaskyňa
A 2005-ös gyermeknap Ruttkán talál. Errefelé a gyermeknapot nagyszabású örömvonatozással ünneplik. Ennek keretében a helyi egykori fűtőház ritkaságait is megmutatják, így a nagy Szlovák Pénznyelőt, a semmire (de legalábbis normál nyomtávú sínen közlekedésre) nem jó 755.001-et Diviakyn a 754.033 jön szembe. A szerelvényen látszik már a régi ZSR dizájn (3 fehér csík a zöldben) változása, a ZSSK-nál a regionális forgalomban járó kocsik más zölddel szerepelnek, csíkok nélkül Felsőstubnyán zajlik a dízel-csúcs Zólyom felé a végnapjait élő 753-as sorozat utolsó tagjai készülnek Privigyére a klasszik 810.626 készül. Ő ritak kivételként még ma is állományban van, igaz száműzve a legtávolabbi fűtőházba, Humennére (Homonna), ahol már csak beugrósként számítanak rá Turček állomása kissé kakukktojás. Mégpedig azért mert a vonal 1870-es években való építésekor is ezt a nevet viselte, igaz akkor magyarosabb írásmóddal Turcsekként szerepelt. Hab a tortán, hogy az itteniek pedig Turznak hívták, mivelhogy itt többségében németek éltek
Vrútky Diviaky Horná Štubňa Horná Štubňa Horná Štubňa Turček
Kremnické Bane korábban a Jánoshegy névre hallgatott, vagyis inkább a Johanessbergre, mert a lakói így hívták. Valamikor nagy forgalmat bonyolított az itteni bányák révén, illetve Zólyom felől idáig jöttek a tológépek is anno. Szergejek, Búvárok, Dongók álltak itt a nap szinte minden szakában - ma már ebből csak a sok üres vágány maradt Kremnicán (Körmöcbánya) még volt akkor pályafenntartási egység, ez még ma is megvan, de már csak egy darab MUV-val rendelkeznek, bezzeg akkor még DGK-juk is volt Az állomás látott már szebb napokat, de a formája még a régi Sliač / Szliács az utolsó drótnélküli évben. A rakodón már ott vannak a felállítandó felsővezetéktartó oszlopok, de ma még kizárólag járnak erre Vlkanová (Farkaspetőfalva) 12 kilométerre van Zólyomtól és 9-re Besztercebányáról. Valamikor rengeteg iparvágánnyal szolgálta ki a környező üzemeket és katonai létesítményeket (többek között a szliácsi repülőteret), ma már csak a repülőterre vezető iparvágány maradt üzemben. A 771.092 éppen arrafelé készül betolni ezt a szerelvényt. A kocsikba zúzottkövet raknak majd a repülőtére előtt lévő nyilvános rakodóról, ez egyébként  a mai napig üzemel is, igaz, már nem Dongók járnak arra Ez a személyvonat Turčianske Teplicén (Stubnyafürdő) pont árnyékban indul el, pedig egészen addig sütött a nap
Kremnické Bane Kremnica Kremnica Sliač Vlkanová Turčianske Teplice
Felsőstubnyán nincs nagy élet, csak ez a 812-es készül indulni A Zólyom felé tartó tehervonat már úton van, Kremnické Banén (Jánoshegy) sikerül elcsípni. A 753.256 társa már születésekor is ott volt, a hátsó mozdony ugyanis a 255-ös A zólyomi gépekre sosem mondhatta senki, hogy csúnyák lennének, valahogy az ittenieknek mindig jobban sikerült rendben tartani a mozdonyaikat, mint más fűtőházaknak. A 750.185 Trnavá Hora (Bezeréte) megállóhelyre érkezett, a képen is látható egyetlen leszálló utassal 2005 közepén még újdonság volt, azóta már megszokott látvány a brno-i 242-es Hronská Dúbraván Egy hónappal később vagyunk, visszatértünk Felsőstubnyára. Az állomással szemben lévő domboldalról jó a kilátás, csak a világítóoszlopok ne lennének Nyáron Privigyéről ilyen kígyók is jártak fel ide
Horná Štubňa Kremnické Bane Trnavá Hora Hronská Dúbrava Horná Štubňa Horná Štubňa

[First] [Prev] [Home] [Next] [Last]