SK 170 - 171 2003-2005


    [Home] [Next] [Last]

Az első alkalom, amikor vasúton erre jártam, egy Magas-tátrai pihenés mellékterméke. Két hegymászás között jól esett kicsit vonatozni, így fel is kerekedtem. Akkoriban még mindkét vonalon volt minden vonathoz csatlakozás, így a Vrútky-Banská Bystrica-Zvolen (Ruttka-Besztercebánya-Zólyom) viszonylatú személyvonathoz akadt csatlakozás Kremnica (Körmöcbánya) felé is. Az átszállás Diviakyn (Turócdivék) adódott. Akkoriban még jártak a jó öreg Krokodilok a Bnp kocsikkal, nagy élmény volt ezen végigzötyögni a 171-es vonalon. Ezzel a vonattal jöttem Ruttkából. Akkoriban még sehol sem volt a mai színterv, sőt a ZSSK is igen fiatal volt. Amint látszik bőven volt átszálló, akkoriban jóval több utas volt a vonatokon Horná Štubňán (Felsőstubnya) akkoriban és még utána pár évig így déltájban tartották a közép-szlovákiai kocsicserét, Zólyom,Ruttka és Privigye (Prievidza) küldte el ide mozdonyait, hogy átadják egymásnak a feléjük tartó teherkocsikat. Ebben a folyamatban volt egy pár éves szünet, de ma már ugyanúgy zajlik minden, mint akkoriban, csak éppen a Dongók tűntek el erről a környékről. A 771.072 egyébként még ma is dolgozik a zsolnai depó (Žilina) állományában, de ide a hegyekbe már nem jön el 2004 októberében még egyszer járok erre, akkor a 810.023 visz minket Zólyomba Mivel akkoriban még nem volt fókuszban a vonal, legközelebb csak 2004-ben vetődtem el erre, igaz mindjárt januárban. A remot 812.006 ekkorra már közel két éves, de még mindig ritkaság, a sorozat akkoriban még csak 7 tagot számlált. Az állomáson még csak dízelek dorombolnak, sehol sincs a felsővezeték Besztercebánya felett a második állomás Užanka. A magyar neve Olmányfalva, de ez sosem ragadt meg igazán, mivel csak 1886 óta viselte ezt a nevet, addig a szlovák név kicsit elferdített formája volt használatos (Ulmanka). A 170-es vonal egy óriási rendszer részeként épült, amikor Csehszlovákia a határaitól minél messzebb, biztonságban akart összekötő vonalat építeni a két vége között. Mire a vonal elkészült 1940-ben, az az állam már nem létezett: létrejött az első Szlovák Köztársaság. Užanka állomásán mindig találhatunk teherkocsikat, ez a közeli papírgyár miatt van, ami akkoriban még naponta több, azóta heti 4-5 tehervonatot indított
Diviaky Diviaky Horná Štubňa Diviaky Banská Bystrica Užanka
Čremošné állomása (Turócmeggyes) a 170-es hegyvidéki szakaszának másik végén található. Besztercebányától idáig 14 alagút épült, igazán nagy teljesítmény volt ez olyan rövid idő alatt, olyan körülmények között. Az állomás egyik jellegzétessége, hogy lakóház nincs a közelében, utas maximum az ebben az épületben lakókból adódik, illetve néha turisták is elvetődtek erre. Ma már egyetlen személyszállító vonat sem áll itt meg. Harmanec (Hermánd) állomása a két előbbi között fekszik. Évtől függően hol Čremošnén, hol itt kereszteznek a hegyeken átkelő személy-, sebes- és gyorsvonatok. Akkoriban (és még utána jópár éven át) papíron a kora délutáni Zólyomból-Ruttkáról tartó gyorstehervonatot is itt előzik a sebesek, de ebből amíg a menetrend is így volt, én nem láttam semmit. Volt tehervonat mindenfelé, de itt aztán csak vészhelyzet esetén. Látszik is, a félreálló vágányt most is hó fedi 2004-ben még a váróterem is nyitva volt (mit nyitva, fűtve!), jegyet viszont már nem lehetett vásárolni Az állomás ruttkai kijárata. A bal oldali jelző nem működik, a vörös jelzést egy táblával pótolták A szép emlékű 7302-es személyvonat a napi 4 személyvonatpár egyike volt. Akkoriban ezek még minden nap jártak, aztán az évek során egyre több korlátozással, majd végül teljesen eltűntek 2004-ben még a zólyomi Stadler GTW-k uralták a sebesvonatokat, csak a hálókocsit is továbbító sebeseket húzta mozdony
Čremošné Harmanec Jaskyňa Harmanec Jaskyňa Harmanec Jaskyňa Harmanec Jaskyňa Harmanec Jaskyňa
2004 áprilisában ugyan másfelé mentem, de Besztercebányán ezúttal is érintettem a 170-es vonalat. Ez akkoriban jellegzetes felállás volt, a Stadlerek azóta már elköltöztek Poprádra Ugyanaz év augusztusában egy körutazás alatt ismét Felsőstubnyán jártam. Zólyomból Ruttkára tartottam, a 750.149 húzta a vonatunkat. A mozdony egy baleset után 1982-ben már új arcot kapott, a 083-as részeinek felhasználásával, 2005-ben viszont végleg leállt, miután kiégett az egyik vezetőállása. Mai reinkarnációja a 756.003 2004-ben jártam először a zólyomi GP-n, azóta ezt már jópárszor sikerült megismételni. Abban az évben a gőzös GP helyszínére ingajárat közlekedett, a nosztalgia M131.1053 képében Október végén újabb pihenés következik a Magas-Tátrában. Ezúttal már tudatosan ejtem útba a 171-es vonalat, és óriási a szerencsém: Hronská Dúbrava (Felsőbesenyő, bár korábban az állomás Hronská Breznicához/Garamberzencéhez tartozott) bejárati előjelzőjénél éppen a 725.070 halad lépésben Felsőstubnyán zajlik a szokásos déli forgalom, itt éppen a 751.072 jár körbe - ez a mozdony ma már Kassán lakik Čremošnén akkoriban még megvolt a mozdonyszín, ami az alagútfentartókhoz tartozott. Benne lakott még akkor a T212.0523, azóta már az épület és a mozdony is történelem
Banská Bystrica Horná Štubňa Zvolen Zvolen Horná Štubňa Čremošné
A Detvan expressz a novemberi hóban is jár, itt éppen Besztercebányát hagyja el, némi füst kíséretében Csakúgy mint akkor, Besztercebányán ma is több tartalék van. Csak éppen míg addig mind egy családba tartoztak, ma már külön van egy a teherszállító vasútnak és egy a személyszállítónak. A 721.125 akkor még a CSD Uni festését viselte, mára már 49 éves, de még mindig a zólyomi fűtőház állományában van. A legöregebb Szlovákiában lévő 721-es a 004-es egyébként idén júniusban töltötte be az 50-et Na de fel a hegyre, újra Čremošnén járunk. Kereszt most is van, de ezúttal az egyik sebesvonat két 840-es helyett két 812-es... Az év utolsó napján ismét kinézünk a 170-es vonalra. Ez Zólyom városi megállóhelye, ahova éppen Breznóról érkezik egy személyvonat A magyar időkben Kostiviarska (Kisélesd) vasútja a völgyben futott, de 1938-ban ezt is áthelyezték ide a hegyoldalba. Kostiviarska bejárati előjelzőjnél halad át a 754.071. Ma már a környék egészen máshogy néz ki, a háttérben egy autópályát láthatnánk, vagyis ahelyett inkább csak zajvédő falat
Banská Bystrica Banská Bystrica Čremošné Zvolen Kostiviarska Kostiviarska

    [Home] [Next] [Last]