2014.05.24-25. LV Riga Railway Museum-Krustpils


    [Home] [Next] [Last]

A rigai vasúti múzeum szabadtéri gyűjteménye viszonylag kicsi, de szépen karbantartott járművekkel rendelkezik. A múzeumépület is érdekes, bár igen kevés idegen nyelvű (értsd: angol vagy német) kiírást tartalmaz. A belépők figyelmét először a TEP60-1206 ragadja meg. A 1260-es egy igen késői példány, 1984-ben készült (ekkorra már több mint 20 éve volt gyártásban a sorozat!). Ez a példány meglehetősen rövid életet élt itt Rigában, szállításától fogva alig 11 évig volt forgalomban, mivel Lettországban 1995-ben kivonták a típust A rigai fejlesztésű ER2-es sorozatból a 397-es vezérlőkocsi van kiállítva, amit orosz területen készítettek, a Kalinyin Vagongyárban, a hozzá tartozó motorkocsi (ami már nincs meg) természetesen Rigában készült az RVR-nél A Demikovo Gépgyár büszkesége ez a motoros drezina. Ez a példány a '90-es lvek közepéig szolgált a Zilaiskalns tőzeg üzemben A VL26-005 igazi különlegesség. A hibrid (villamos felsővezeték-akkumulátor) üzemű mozdony 1967-ben épült Dnyepropetrovszkban. 1995-ben történő nyugdíjazásáig Riga környékén járt tolatós tehervonatokkal, illetve tolató szolgálatban állt A TE-036 egy trófea mozdony. Épült 1942-ben a Henschelnél, a népes 52-es sorozat tagjaként. A Szovjetunió 1947-ben sorolta be saját állományába és egészen 1990-ig Rezekne, Riga és Jelgava depók állományában tette a kötelességét
Riga Riga Riga Riga Riga Riga
Az L-0312 igazi szovjet produkció, 1948-ban épült Kolomnában. 1963-ban került a Balti vasút területére, ahol nem sokkal kerülte el társai sorsát, de hosszú hányódás után 2010-ben került ide a múzeumba A következő nagy öreg a TE3-7593-as is egy késői példány, a '70-es évek elején készült, de a '90-es évek elején már ki is vonták a forgalomból A TEM2-1000 1971 és 1995 között Daugavpils depót szolgálta ki, néhány társa még ma is állományban van A TGM3v-2804 4 hengeres V12-es motorja 1970 és 1994 között dübörgött a lett vaspályákon, leginkább állomási szolgálatban A TGM1-532-et 1960-ben gyártotta a F. Dzserzsinszki gyár Muromban. A rigai kikötő, hajógyár után egy aszfalt üzemben talált otthonra, ahonnan 2000-ben ment nyugdíjba, ma is ebben az állapotában van A TGK2-5999-ről nem sikerült semmit feljegyezni :)
Riga Riga Riga Riga Riga Riga
A lett vasút nemrégen szerzett be egy új mérőkocsit, így a régi nyugdíjazva a múzeumba került A német felirat a 2. világháborúra emlékeztet, de nem ez az egyetlen német kötődése a kocsinak.  A kocsi a 19. század végén épült Németországban, nem világos, hogy mikor és hogyan került a Szovjetunió területére. A kapcsolószerkezet az '50-es évekig volt használtban a SzU területén. A múzeum munkatársai Madona állomáson fedezték fel, ahol raktárnak használták Az 1950-ben készült M2K15-885 a '90-es évekig ipari üzemekben szolgált, összesen több mint 40 éven át A VLR-1200 259-es közel 20 évig javította a lett vaspályákat, miután elhagyta a Kalugai gépgyárat A következő mozdonyka a rigai Skanzenben van kiállítva, jobban mondva elzárva. A ketrec mögött egy 1916-ban, Németországban épült gőzös lapul, immár 1970 óta. Vasárnap reggel gyors EU-s szavazás után megnézzük a Jelgava-Krustpils vonalat. A reggeli eső után az első vonat nappal szemben érkezik. A fozózást a hangyarajzás is megnehezítette, mire idért a Szergej páros, már derékig hangyás voltam, legalább 200 egyed próbált kitúrni a saját területéről
Riga Riga Riga Riga Riga Vecumnieki
Pedig ha a másik irányból jön a vonat, egészen jól nézett volna itt ki A nap mozgott, a hőmérséklet nőtt, a hangyák még inkább próbáltak felfalni, így odébálltunk pár száz méterrel. Az első vonat megint nappal szemben érkezett, élén a 2TE10M-3422-vel Szép hosszú vonat, még mindig nem látni a végét Némi várakozást után szemből a 2TE10U-0217 következett Az államvasút után még vártunk egy magánvonatot is, a Balti Tranzit 2M62U-0282-esével búcsúztunk ettől a helytől Aizkraukle a Riga-Krustpils fővonalon van és idáig tart jelenleg a felsővezeték. Az állomást a legteljesebb mértékben felújítják, emiatt most nem is járnak idáig az elekticskák, de legalább buszos pótlás van helyette
Vecumnieki Vecumnieki Vecumnieki Vecumnieki Vecumnieki Aizkraukle

    [Home] [Next] [Last]