2014.01.19-20. CZ Velké Mezirici-Zdice-Plzen-Zelezná Ruda


    [Home] [Next] [Last]

Legutóbb Morvaország északi részén jártunk, most nyugat felé tartunk. Velke Mezirici régi város, közel van a D1-es autópályához, viszont a vasúti fővonalaktól kisebb távolságra. Az összeköttetést a Brno-Jihlava és a Brno-Kolín-Prága vonalra szóló motorkocsik bonyolítják, a modernitás jegyében részben már modern Stadler gyártmányok A 841.002-es Pók éppen Velke Mezirici városát reklámozza Prága felé haladunk az autópályán, amikor is letérünk jobbra. Zruc nad Sazavou állomásán nyáron nagy a forgalom, télen (?) viszont alig van vonat és azok is egyszerű motorkocsik A D1-es túloldalán járunk, alig 10 kilométerre. Trhovy Stepanov egy zsákvonal vége, innen a domborzati viszonyok miatt nem lehet átjutni Zrucba. A 810.349 éppen a végállomásra érkezik (a bejárati jelző pont a jobb oldalon van és éppen nem látszik). Ez azon ritka pillanatok egyike, amikor éppen kisütött a nap Az előbbi zsákvonal Benesovban csatlakozik az igazi vasúthoz. Benesovban korábban 451-es hegyeket lehetett fényképezni hétvégén, most ezek átalakultak 471-es csordákká Hétvégén a tolatós teher sem jár
Velke Mezirici Velke Mezirici Zruc nad Sazavou Trhovy Stepanov Benesov Benesov
Kicsit északabbra járunk, Cercanyban. A Sázava völgyi vasút is igazi kirándulóvonal, ide hétvégén emeletes kocsikkal járnak a vonatok. Tavaly év végén a Bardotkák elbúcsúztak a rendszeres beosztásuktól, a helyüket Prágában 754-es Búvárok vették át A helyi depó jellegzetessége a kézi erővel üzemelő fordítókorong No persze azért a Bardotkákat sem kell még leírni. Mivel a prágai motorkocsik között a hó hiánya ellenére is nagy volt az üzemképtelenségi arány, a helyükre sok esetben 754-esek ugrottak be, az ő helyüket pedig a jó öreg 749-esek vették át. A 006-os ráadásul még az eredeti, igazán gömbölyded formákkal rendelkezik Ez egy kakukktojás híd, ugyanis világéletében csak közúti és gyalogos forgalmat bonyolított, de... ..szerepet kapott egy filmben vasúti hídként is. A Remageni hídat játszotta el a hasonló nevű 1969-es amerikai moziban. Az amerikaik a film kedvéért alagutat robbantottak a sziklába, hogy még hitelesebb legyen a helyszín. 1968-ban aztán taxikkal menekültek a bevonuló szovjetek elől, akik valami kapitalista összeesküvést sejtettek a díszlet alagút és tankok miatt...
Cercany Cercany Cercany Davle Davle Davle
A vasút 1897-ben érte el Dobrist. A vonatok Prágából 55 kilométert megtéve 1 óra 33 perc alatt érnek ide, több-kevésbé ütemesen. Amint látszik teherforgalom is van, hétköznap mindennap ellátogat ide a tolatós tehervonat A következő megálló Zdice, a 170-es vonalon. Éppen átrobog egy Pendolino Cheb felől érkezve - a kritikák szerint a bevetésük errefelé teljesen felesleges, már Plzenig sem túl óriási az utasszám, utána viszont rossz nyelvek szerint minden egyes utasra jut valaki, aki foglalkozzon vele... A 200-as vonalon a személyvonatokat többnyire 814-es Regionovákból állítják ki Zdice valaha sokkal fontosabb volt vasúti szempontból, a villamosítás előtt óriási fűtőház működött itt. Ma egy egyesület költözött be ide, amely a műszaki történelemmel foglalkozik (nemcsak vasúti, közúti technikát is újítanak fel). A képen egy 725-ös és egy 710-es rozsdásodik Valaha kiterjedt iparvágány rendszer vette körül az állomást, ma már csak alig van rajtuk forgalom A bal vágányon még néhanapján jár vasúti jármű, a jobbon már nem, azt inkább a pályavasút használja síntárolónak
Dobris Zdice Zdice Zdice Zdice Zdice
Amíg Chebbe Ústi nad Labem felé egyre rövidebb gyorsvonatok járnak, Plzen felé még egész normális hosszúsággal járnak a vonatok Az áramnemváltás egy állomással odébb, Berounnál történik, emiatt szükség van a 3-as gépekre a vonalon. A teherforgalomban sincs gépcsere, a 363-asok Prága és Plzen között végigviszik a vonatokat Ez már Plzen és a korábban már látott gyorsvonat. Az, hogy itt újra találkozunk, az nem annak köszönhető, hogy én száguldottam volna az autópályán, hogy utolérjem, hanem annak, hogy a vasút össze-vissza tekereg, így sokkal lassabban ér ide. Persze már rajta vannak a pálya átépítésén, pár év múlva egy alagútnak köszönhetően akár további 20 percet is csökkenhet a menetidő, a további átépítéseknek köszönhetően pedig még többet Klatovy felé még mindig a jó öreg 242-esek járnak. Amint látszik Plzen átépítése is gőzerővel zajlik, a peronok magassága is nőni fog És megjön a másik ismerős is... A hátsó traktusban nincs olyan nagy pörgés
Zdice Zdice Plzen Plzen Plzen Plzen

    [Home] [Next] [Last]