2013.03.15. CZ-PL


    [Home] [Next] [Last]

A mai út előzménye (ami képen nem látható), a március 14-i hófrász. Az M1-es autópályán átjutni azon a csütörtök délután nem volt éppen egyszerű, de nekem, sok száz, sőt ezer utazóval szemben sikerült. Ennek köszönhetően már március 15-én pontosan érkezünk Rýmařovba, ahol éppen sikerül elkapni a visszaindulni készülő tolatós teher mozdonyát, ami az atipikus festésű 742.007. Rýmařov egy 16 kilométeres mellékvonal végállomása, azonban az egyik szomszéd vonaltól eltérően itt nemcsak 2 órás ütemes személyvonati forgalom van, hanem napi (még szombaton is) teherforgalom, így a vonal további élete (eddig 135 év adatott meg neki) biztosított Bár közúton alig több mint 10 kilométere, Malá Moravka már egy teljesen más világ. A Bruntálból ide vezető, az előzőhöz nagyon hasonló hosszúságú mellékvonal 1901 óta létezik, de 2003 óta már nem lát rendszeres személyforgalmat 1901-ben ez az állomás még Klein Morau néven futott. Érdekesség, hogy a második németesítés (1938) lezárulta után (1945) csak 1948-ban lett újra cseh neve az állomásnak a német helyett. A gőzös üzem itt 1977-ben szűnt meg, a rendszeres teherforgalom a '80-as évek közepén, azonban a 2000-es évek közepéig még volt éventként pár tehervonat a vonal közepén lévő Světlá Hora egy iparvágányáig. Bár a helyi önkormányzat már évek óta szeretné megszerezni a pályát, hogy újraindítsa a turistaforgalmat, ez azonban újra meg újra meghiusul az állami infrastruktúra kezelő időhúzó politikáján (amit erősen támogatnak a minisztériumból is), így nagy az esélye, hogy az utolsó vonat egy 2011-es különvonat volt, ami ezeket a síneket koptatta Ugrunk egy nagyot, Morva-Szilézia a mai Cseh Köztársaságtól leginkább elszigetelt szegletében járunk. Javorníkot az anyaország felé mindenfelé hegyek veszik körül, viszont Szilézia felé nyílt a terep. Ez a terület emberemlékezet óta (1742, amikor Ausztria elvesztett Szilézia legnagyobb részét)  így van megosztva, ami a mai ember számára is erősen furcsa. Javorníkba a vasút 1897-ben jutott el, mégpedig egy határátkelő vonal (Bernartice-Otmuchów) meghosszabbításaként. A háttérben a 13. századi várból a 18. században átépített volt püspöki kastély látható A célpont pont ez a tolatós teher volt, az indulásához pont időben érkeztem, pedig útközben két tereléssel is meg kellett küzdeni. No de ez még nem az indulás, hanem itt éppen áttol a harmadik vágányról az elsőre, vonatindítás ugyanis csak onnan lehetséges. Bár mostanában nem jár erre semmi, azért a szabály az szabály, ha nem látja senki, honnan is indul a vonat, akkor is (bár most éppen látja, mégpedig remélem minél több olvasó)
Rýmařov Malá Moravka Malá Moravka Malá Moravka Javorník ve Slezsku Javorník ve Slezsku
Itt már visszafele megy vonat. Pár éve még 749/751-esek voltak ezen a vonaton, mára már két remot Búvár továbbítja a tolatóst A térségben nem az egyetlen fafeladó hely, de a legnagyobb,hetente 4x indul innen fával megrakott szerelvény. A mozdonyszínt még használták pár éve az ide járó motorkocsi tárolására, mai állapotában erre már nem alkamas. A hónyomokból itélve viszont az oda vezető vágányokon is tároltak kocsikat a közelmúlt, feltehetően a most rakodóra állított 3 Eas kocsit Javorník (1918 előtt és 1938-1945 között Jauernig: 1945 előtt a lakosság 100%-a német anyanyelvű volt) állomárása ma kvázi két órás ütemes menetrendben járnak a 810-es Pont szemben közeledik a tehervonat Bernartice (Barzdorf) állomásához. A szerelvény majd előttünk fog elhaladni, az ívre azért volt szükség, mert a vonal eredetileg Poroszország (Heinersdorf-Ottmachau) felé vezett tovább tőlünk jobbra, a javorniki kiágazás később épült meg. A vonal az osztrák gazdák kezdeményézésre épült 1896-ban a túloldalon már 1893 óta létező vasúthoz csatlakozva. 1945 vége óta a határon már nem lehet átkelni vonattal, az egykori határállomás így már már csak megállóhelyként funkcionál Még egy közeli kép a 753.765-ről
Javorník ve Slezsku Javorník ve Slezsku Javorník ve Slezsku Bernartice Bernartice Bernartice
A vonat végén a 753.775 tol. A határ egyébként ide alig pár tucat méter Még egy búcsúkép a távozó tehervonatról Dziewiętlice (Heinersdorf) leglátványosabb állomási maradvány a víztorony (ki tudja meddig áll még, az első látogatásom óta is látható már negatív változás). A vonal lengyel szakasz 1961 óta nincs forgalom, 1977 óta pedig már sínek sem Otmuchów előtt a közeli Paczków állomását nézzük meg. Itt szó szerint is megállt az idő, kinézetre akár még abban az időben is járhatnánk amikor a felirat Patschkau volt Életet csak a váltóállító toronyban látunk, sajnos a vonalon semmit Otmuchów megállóhely egy boldogabb kor emléke, 2010 óta semmilyen menetrend szerinti ablakos vonat nem jár erre, de itt megálló személyvonat 2004-ben volt utoljára
Bernartice Bernartice Dziewiętlice Paczków Paczków Otmuchów
Otmuchów középperonja és víztornya is az elmúlást várja Sem helyi személy, sem áruforgalom nincs, napi pár átrobogó szénvonat jelenti itt az életet (de nem most) Nysa és Kędzierzyn-KoŸle között már van személyforgalom, 2-3 óránként lehet számítani egy-egy vonat felbukkanására. A menetrend stabilitását jelzi, hogy ez a vonat a mai menetrendben (2 hónappal később) már más időben közlekedik A régi és az új. No nem a jelzők, hanem a magtár a háttérben, jelzőkben nem nagyon látszik fejlődés. A bal oldali jelző a Gogolin felé vezető mellékvonalra jelezne, arrafelé azonban 2005 óta egyáltalán nincs forgalom És már robog is el az SA137-003. A Newag motorvonata egyébként 2010-es gyártmány, a kétrészes verzióból összesen 5 darab fut, ami nem meglepő, mivel ebben a kategóriában a PESA elég erős konkurenciát állít. Ennek ellenére azért született rá egy új megrendelés, de a 4 új darabbal együtt sem lesz egy óriási sorozat Újra átléptük a határt, ez már másik ritkaság, mégpedig az osoblahai kisvasút keskeny nyomtávú MUV-ja
Otmuchów Otmuchów Prudnik Prudnik Prudnik Třemešná ve Slezsku

    [Home] [Next] [Last]