SK 170 - 171 2006


    [Home] [Next] [Last]

2006-ban először vonattal jártam újra a központi helyszíneken. Čremošnén éppen egy vonatkereszt zajlik, ahogy az évek során szinte mindig, bár a Stadler GTW-knek ez már az utolsó szezonjuk volt itt Alig 2 hét telt el és már is látványosan kevesebb a hó. A 750.273 itt éppen Felsőstubnyához közelít, még a hegyek között. Ő ma már a 757.013 néven szerepel, mégpedig egészen más kinézettel (vagyis amikor ezt írom, ez még a jövő) Kicsivel odébb éppen a szokásos tehervonati kocsicsere és mozdonykörüljárás zajlik. A baloldali 751.208 már megkapta a hívójelzést, de indulni még nem tud, mivel a mozdonyvezető még nem végzett a vízvételezéssel. A 751-es sorozat egykoron gőzfűtésre is alkalmas volt, ezért a víztartály, ma a hűtéshez használják ezt a tartályt Egy hét múlva a 171-es vonal van soron. Bartošova Lehôtka (Bartos) állomása igazi gyöngyszem a semmi közepén. Közúton alig megközelíthető, és turistaút sem vezet ide, a falutól is jó messze van, fent a hegyoldalban. Szerepe a gőzösidőkben volt nagy, amikor is vízvételező helyként és kitérőként szolgált. Az utóbbi szerepe egészen a 90-es évek eléjéig megvolt, amikor itt még óránként jártak a tehervonatok. Ma reggelente 2 vonatkereszt van itt, akkor kell váltót állítani, egyébként eseménytelen a szolgálattevő napja (aki egyébként egyedül van itt egész nap) Akkortájt Zólyomból még jött ide Dongó, ma már sajnos ilyen nincs. A 771.143 egyébként alig 3 év múlva már lángvágó áldozata is lett A kora esti Zólyom-Ruttka személyvonat ma is létezik, bár többnyire már 757-es húzza
Čremošné Horná Štubňa Horná Štubňa Bartošova Lehôtka Horná Štubňa Horná Štubňa
Májusban a vlaky.net internetes portál születésnapi vonatázásra jöttünk, itt éppen Čremošné bejárati előjelzőjénél fotózkodunk. A Kék Nyíl, avagy M274 1934-ben készült a Skoda Műveknél, majd hosszú hányatott életút után 2000-ben újult meg a mai formájában és rója azóta is a síneket A szokásos déli tehervonat ezúttal érdeklődés hiányában elmaradt, de mivel a visszaúton készen áll egy szerelvény, így kellenek a mozdonyok. A két 773-as így gépmenetben megy Ruttkára A Zsolna-Zólyom sebesvonat robog át az állomáson Ulanka állomásán ritkán járok olyankor, mint amikor a papírgyárat kiszolgáló tolatós teher is, ez 2006 júniusában éppen sikerült. A régi festésű 721.122 éppen körüljár, hogy a Besztercebányáról hozott szerelvényt be tudja vinni a papírgyárba. Érdekes megnézni a jelzőkezelést, már előre mindkét jelzőre kitették a hívójelzést Átugrunk a 171-re, a 840.005 éppen Felsőstubnyáról indul Ruttka felé, már a kétvágányú szakaszon. Visszatérünk Diviakyba is, bár már nem 851-es a váltótárs, a látvány még mindig kielégítő
Čremošné Harmanec Jaskyňa Harmanec Jaskyňa Ulanka Horná Štubňa Diviaky
Jánoshegy, 2006 augusztus. Akkoriban a 170-es vonalon vágányzár volt, mivel Besztercebányán a villamosítás miatt cserélni kellett egy hidat. Ennek hozadéka az volt, hogy arra járó napi 3 pár tehervonat is a 171-esen ment, így ott igazán nagy lett a forgalom. Itt éppen 2 Dongó haladt gépmenetben Zólyom felé, míg a másik irányba egy combos tehervonat haladt át a másik irányba A 170-es vonalon is kicsit átalakult a forgalom, mivel azok a vonatok, amik egyébként Besztercebányáról, Breznóról, vagy Hermándról indultak és normál esetben Zólyom irányába mentek tovább, most elterelve erre jártak. Így fordulhatott elő, hogy a Prágából érkező Detvan expressz kényszerült kitérőzni a szemben áthaladó tehervonat miatt Estefelé a szokásos gyorsteher mászik fel Diviakyból,  ezúttal egy 751-es is dukál hozzá tológépként Ennyire északon nem szoktam járni, de most Martinra (Turócszentmárton) is sor kerül, a felsővezeték kezdetét jelölő táblák mellett éppen a 754.010 gyorsít ki. A pálya a Turóci medencében kétvágányú és a kiépítettségi sebessége 120 km/h, de megfelelő járművek hiján engedélyezve csak 100-ra lett A jobb átszállások miatt Privigye felől egyes vonat eljönnek egészen Diviakyig, itt jó átszállás akad Zsolna és Zólyom felé is Szemből a 750.221 érkezik, a lejtő nem indokolja a szép füstöt, azt most a fotós kapta látványelemként
Kremnicke Bane Čremošné Turčianske Teplice Martin Diviaky Diviaky
Másnap Čremošné bejárati előjelzéjénél teszem próbára a szerencsémet, de az idő nincs velem. A Detvan expressz éppen nappal szemben érkezne, így azért valamennyire mégiscsak örülök a felhőknek A szembevonatot a 754.010 húzza Már nem számítot több vonatra, így kicst meglep Čremošné állomáson a következő szerelvény A 171-es vonal áteresztőképességét térközökkel növelték eleink. Egészen a közelmúltig Turcseknél mechanikus jelző működött, emberi energiával, azóta sajnos ennek vége és már fényjelző van itt is A kedvenc fotóhely tökéletes időben, többet nem is kell mondani róla Jastrábától a sínek mentén nincs messze Bartošova Lehôtka. Amíg jön a vonat, jól el lehet beszélgetni a forgalmistával, aki érdekeseket mesél. Például utas itt nincs, csak az állomás mentén lakó 3 ház lakói utaznak vonattal. Meg évente egyszer jön nekik egy vagon szén, ez a teljes teherforgalom
Čremošné Čremošné Čremošné Turček Jastrabá Bartošova Lehôtka

    [Home] [Next] [Last]