2019.09.16-17. EE Narva-Turi-Viluvere


    [Home]    

Ezúttal egészen keleten érkezünk meg Észtországba, így az első vasútállomás, ami útba esik Koidula. Tartu és az orosz Pecsori között korábban itt nem volt állomás, egészen 2011-ig kellett várni, hogy megépüljön és így lehetővé vált Valga felé is a vasúti közlekedés Oroszország érintése nékül. Itt ugyan üres az állomás, de ez 2019-ben csak azért volt, mert a vámvizsgálat még az orosz oldalon megtörtént, itt többségében csak mozdony cseréltek a vonatok, majd mehet tovább. 2020-ban a szankciók bevezetésével vissza is esett a forgalom 80%-al Pár kilométerrel nyugat felé fekszik Piusa. Korábban ez volt a határállomás Valga és Pecsori között, ma már csak személyforgalma van, az sem túl nagy: napi 2 pár vonat köti össze Koidulán át Tartuval. A szomszédban lévő egykori homokbányák kedvel kirándulóhelyek, így szezonban azért van forgalom Már északabbra járunk: a Tallinn-Narva vasútvonalat Kohtla-Järvénél érjük el és pontosan akkor amikor egy nyugat felé tehervonat is. Bár az amerikai eredetű C36-7i mozdony még a régi Eesti Raudtee feliratot viseli, a vasútvállalat azóta már a EVR Cargo nevetett is levetette és most Operail néven üzemel. Ezek a mozdony egyébként a 2020-as években LNG üzemre lesznek átépítve a tervek szerint A végére egy lopott pillanat Narvából. A Flirt Tallinnba indul, mellette egy Oroszországba tartó mozdony várakozik vonatával. Már itt szaladt ide a határőr, hogy ide nem lehet bejönni csak úgy, így több képre nem maradt idő. A bal szélen a határhíd látható az orosz Ivangorod felé Kedden haladunk Tallinn felé, az első megállónk Tapa. Ez az elágazóállomás Tallinnból jövet Narva és Tartu felé, ennek megfelelő méretekkel. Ma már persze semmi sincs itt, csak az üres peronok várják a vonatokat Mivel ma egészen Harjumaa szigetéig megyünk, ezért nincs idő várakozni, továbbmegyünk nyugat felé, a második megálllóhely Jäneda. Itt is az észt vidéki szokások szerint épülek át a peronok: takarékosan, csak az első 1-2 ajtóból lehet kiszállni. Nagy tömegek amúgy sem utaznak itt, ezért nem is kell több
Koidula Piusa Kohtla-Järve Narva Tapa Jäneda
A másik peron kicsit hosszabb, de így sem óriási az egykori állomás Az egykori felvételi épületen még kint van az orosz felirat is Az első vonat ami jön egy Tallinn felé tartó személy, két kétrészes dízel Flirt. Itt meglepő módon nem az első, hanem a hátsó egység állt a peron mellé Ezt követi egy rövidke tehervonat Kelet felé viszont egy combosabb konténervonat halad. Szerencse volt, hogy 20 perc alatt 3 vonat is jött, így volt némi látnivaló. Innen ugrunk tovább nyugat felé Turi állomás a Tallinn-Viljandi vonalon fekszik. Naponta 5 pár vonat közlekedik a vonalon végig, további 4 pár csak idáig jön Tallinnból. A kétrészes Stadler pont egy utóbbi, csak idáig jövő vonat
Jäneda Jäneda Jäneda Jäneda Jäneda Turi
Viljandiból Tallinnba egy háromrészes társa igyekszik A két tesó egymás mellett. A narancs szín jól áll nekik, de csak az orr részen szép még a festés, oldalt kicsit már kopottak az amúgy 5-6 éves járművek A vasútállomás előtt van kiállítva ez az egész komoly keskeny nyomtávú gőzmozdony. Valaha több száz kilométer ilyen vasút volt az országban, többek között eredetileg Viljandiba is ilyen ment Pärnu Észtország nyári fővárosa, ennek ellenére 2018 decembere óta nem jár oda vonat. A bezárás oka, hogy akkori áron 17 millió eurót kellett volna a felújításra költeni, ami a napi 3 pár személyvonat miatt nem érte meg, a teherszállítás pedig eddigre szinte teljesen eltűnt Ezért aztán maradtak a minimalista módon, alig pár éve EU pénzből felújított megállók, mint ez is itt Viluverében az enyészetnek. Pár év múlva úgyis jön a Rail Baltica, de ebből a vidék nem fog semmit profitálni... A megállóhely egyébként valamikor állomás volt, sőt elágazóállomás egy rövidke szárnyvonallal...
Turi Turi Turi Viluvere Viluvere

    [Home]