2018.09.21-23. GB Glasgow és környéke


    [Home] [Next] [Last]

Szeptemberben Skóciába vezet az utam. Eseménymentes érkezés után egyből a glasgowi metróba megyek, kicsit körülményes jegyváltás után. Miután a Scotrail pénztárában megvettem az SPT (a helyi közlekedési szövetség) napijegyét, a metró pénztárában ez alapján adtak egy saját mágneskártyát, amivel a metróba is lemehettem... A helyi Subway 1896-ban nyílt meg, a londoni és a budapesti után harmadikként. Legutóbb 1977 és 1980 között újították fel, de most ismét egy nagyobb fejlődés vár a két, egymással ellentétes irányban menő körkörös vonalra. Az 1979 óta közlekedő jelenlegi szerelvényeket 2020-tól új Stadler szerelvények váltják, némileg megújult pályán Miután Partickban feljöttem a metróból, egy állomást mentem észak felé Hyndlandig. Kicsit meg volt kavarodva a menetrend, ezért nem volt nyilvánvaló, éppen melyik járat is kell nekem: no ez nem, mert ez a másik irányba ment A következő megálló két állomás múlva Anniesland. Bár nem látszik, de az állomáson három vasútvonal is keresztül halad, amelyek Glasgow központját 3 különböző úton érik el. Az Argyle vonal a Central állomásra érkezik, a North Clyde vonal a Queen Street alsó szintjére, míg az egyetlen dízeles, a Maryhill vonal ugyanoda, de a felső szintre Dízel motorvonat tart kelet felé 318.266 tart dél felé
Glasgow Glasgow Hyndland Anniesland Anniesland Anniesland
Amint látszik elég sűrű itt a vonatközlekedés, csak tehervonat nincs Jön az én vonatom, mely a Queen Streetre visz. Ez amolyan helyi összekötő járat, pár állomást tár felé Anniesland és a Queen Street között Queen Street végállomás A Scotrail a villamosításnak és az érkező rövidített HST-knek köszönhetően meg kellett váljon pár Turbostartól, de így is közel 20 darab marad az állományban A 365-ös Networker Express EMU-k alapvetően londoni játékosok, de egy késett másik motorvonat szállítás miatt (bonyolult ez angol rendszer), 2018 tavaszátől egy évre Skóciába is adtak kölcsön pár példányt. Nem mondom, hogy túl kényelmes volt, de mindenestre nagyobb kapacitású, mint a dízel motorvonatok lettek volna A Queen Street állomást ezúttal az alagúton át hagyom el, igaz, csak két megállót megyek kelet felé
Anniesland Anniesland Glasgow Glasgow Glasgow Bellgrove
Igazából ezzel a vonattal jöttem, de mivel elég nagy a forgalom, többféle látnivaló is van egyszerre Irányonként óránként 6 vonat fordul itt meg, ebből 2 egészen Edinburghig jár Ez pedig már a mai végállomás, Glasgow külvárosa Stepps, holnap innen indulok tovább. Ide egyébként egy irányváltáson át vezet az út, Springburn állomáson a vezető átsétál a másik végére, mivel csak így tud a végállomás Cumbernauld felé továbbindulni a vonat. Hétvégén elég körülményes Cumbernauld felé (ami egyébként északra van) dél felé indulni. Vagy 1 órás az átszállás, vagy -1 perces: nekem reggel az első vonattal sikerült a -1-eset megcsinálni, de csak mert az én vonatom (a háttérben) Stepps felől -3-al érkezett Greenfaulds állomásra, így elcsíptem A Glasgowt délről körbejáró járatot Hamilton Central állomáson hagyom el Vasárnap reggel kevés az utas, Hamiltonban alig találkozok valakivel
Bellgrove Bellgrove Stepps Greenfaulds Hamilton Central Hamilton Central
Larkhall állomása az Argyll vonal jelenlegi végállomása. Valamikor arra tovább el lehetett jutni Stonehouse, azon túl Anglia felé, azonban 1965-ben bezárták ezt a vonalat, mivel Carstairs felé gyorsabb volt az eljutás 40 év után 2005-ben tértek vissza ide a vonatok, mindjárt modern elektromos motorvonatok képében. A vonal további visszaépítése is szóba került, azonban erre mégsem került sor. Hétköznap és szombaton fél-, vasárnap egész óránként jönnek ki ide a szerelvények Vissza Hamilton Centralba, itt egy gyors átszállás adódik Motherwell felé Motherwellbe sok irányból jönnek vonatok, többek között London felől is itt halad át a Caledonian Sleeper. Amint látszik itt már nem igazán reggel van, inkább délelőtt, ezért meglepő, hogy itt a szerelvény Valahol korábban lerobbant a mozdony, ezért a több órás késés. Emiatt az utasokat kidobták Motherwellben, mindenki menjen tovább oda ahova akar, ahogyan tud... A szerelvény egyébként nem fér el egyszerre a peron mellett, ezért részletekben szálltak ki az utasok Ez a manőver, hogy fél óráig elfoglaltak egy peront és egy váltókörzetet jól megborította a helyi menetrendet, ezért a Cross Country nagyobb, az éppen érkező Scotrail 320-as kisebb késéssel tud csak továbbhaladni
Larkhall Larkhall Hamilton Central Motherwell Motherwell Motherwell

    [Home] [Next] [Last]