2016.11.05-06. GB Preston-Edinburgh


    [Home]    

Életemben először voltam szabálytalan a brit vasúthálózaton. Mint általában, most is advance elővételben váltott olcsó jeggyel utaztam el a manchesteri repülőtérről. Volna, ha a vonatomat nem törölték volna 10 perccel indulás előtt... Ám nekem még át is kéne szállni, úgyhogy a következővel buktam volna a csatlakozást. Így eljöttem egy másik vasúttársaság (ezúttal a Transpennine Express) vonatával Manchester Picadilly pályaudvarra... Merőben szabálytalan, de mivel nem jött a kalauz, nem volt baj (bár valószínűleg ő is megengedte volna hogy ezzel a vonattal jöjjek) A manchesteri villamosított elővárosi vonalak igáslova a Hunslet által gyártott 323-as villamos motorvonat. Összesen 17 darab fut ezekből a '90-es évek elején gyártott masinákból a Northern színeiben, most még sajnos nem tudom kipróbálni Miután átszaladtam a 2 kilométerre lévő Victoria pályaudvarra, sikerül elcsípni azt Blackpoolba tartó vonatot, melyre a jegyem szólt. Az elején tömött vonat hamar kiürült, a mai célállomásra, Prestonba már alig félházzal érkezett, innen még üresebben ment tovább Vasárnap reggel Preston vasútállomása. Vasárnap jellemzően későn indulnak az első vonatok, így nekem is van még időm bőven körüljárni Az egykori posta rakodón egy Virgin szerelvény várja a bevetést A napi első vonattal utazok végig az East Lancashire line-on, Prestontól Colne-ig. 1970-ig tovább vezetett a vonal az innen 18 kilométerre lévő Skiptonig, de ma már itt a vége
Manchester Manchester Preston Preston Preston Colne
A vonatnak alig 3 perc a fordulóideje, ennyi idő bőven elég a vezérnek, hogy átköltözzön a Pacer másik végébe Mivel az 1800-as végén 2 vasúttársaság csatlakozóállomás volt Colne, ezért volt itt 2 peron is, sőt 2 fűtőház is. Ma már csak egyetlen vágány van, egyetlen peronnal. Jegykiadás sincs, csak automata formájában Vissza Prestonba már nem 5 utas volt, mint odafelé, de azért még így sem telt félig sem a 142-es sínbusz. Ez a Virigin Pendolino London felé készül később, egyenlőre még csak az utasait veszi fel Errefelé tehervonatokat is látni, egy nem túl combos vonattal a Freightliner 66 545-ese várakozott az indulásra A Virgin bemutatta flottájának másik képviselőjét is, egy 221-es Super Voyager képében Az állomás északi végében áll a vonali készenléti mozdony. A DRS 57-ese bárkinek segít, akinek a környéken szüksége van rá, ezért a motorvonatokhoz tartozó automatikus vonókészülékkel is fel van szerelve
Colne Colne Preston Preston Preston Preston
Itt nem probléma foglalt vágányra vonatot fogadni annak érdekében, hogy az utasoknak ne kelljen sokat gyalogolni. Ehhez nem kell jelzőkkel felosztott vágány, semmi egyéb kontinentális őrültség 2018-ra már nem dízel motorvonatok járnak majd Blackpool North állomásra, hanem az elkészülő felsővezetéknek hála többségében pantográfos egységek. A villamosításnak hála beindul (sok év után) újra a közvetlen londoni kapcsolat is A 150 117-es Liverpoolba indul Express Sprinterek találkozója A kicsit idősebb, helyijáratú testvéreik a szintén BREL gyártmányú Sprinterek Végre megérkezik az én vonatom is, amivel Skóciába, Edinburghba utazok. A kocsim legnagyobb részét elfoglalta az új-zélandi ifjúsági rögbiválogatott (többek között az én foglalt helyemet is), így kereshettem magamnak másik helyet...
Preston Preston Preston Preston Preston Preston
Edinburgh-ba időben érünk, a szokásos, város felőli peronra. Az állomás közepén lévő peronokon a Virgin Trains East Coast az uralkodó, részben dízel HST-kkel Bár elvileg 2016 elejétől már a GB Railfreight 92-es villamos mozdonyai továbbítják kizárólagosan a Caledonian Sleeper szerelvényeket London és Skócia között, azért még a mai napig szükség van a korábbi hajtóerőkre. A nem túl megbízható 92-es helyett szinte minden nap beugrik 1-1 Freightliner 90-es a körbe (egyébként ezeket a DB Cargo bérli és adja tovább a Serconak) 3 és 4 részes villany-Desirókból összesen 38 darab jár a Scotrail színeiben. Az újonnan villamosítottok vonalakra már nem jutnak el, oda Hitachi gyártmányú szerelvények kerülnek majd Mai zárásként még egy VTEC szerelvényt látunk, amint London felé indul a Waverley állomásról. Ez a hely a Jákob lajtorjája, mely már a 18. század óta létezik és az alsóvárost köti össze elég meredeken a Carlton Hill-el
Edinburgh Edinburgh Edinburgh Edinburgh

    [Home]