2016.09.20-21. PL-LT Korsze-Sestokai-Kaunas


    [Home]    

Glomno egy nagyon érdekes hely. Az eredetileg Bialystok és Preußisch Eylau (ma: Bagratyionovszk) közti vasútvonal 245 kilométer hosszú, ebből 202-n Korszéig ma is van forgalom. A Kalinyingrádi körzet irányába vezető végen viszont már nincs. Glomno (régen: Glommen) az 1945-ben meghúzott határ előtti utolsó állomás és azért érdekes, mert a határtól idáig 2 vágány húzódott, egy normál és egy széles. Személyforgalom Korsze felől 1991 óta nincs, teherforgalom 2000 óta Hogy ezekből melyik a széles vágány, azt nem tudom, de hogy nem tegnap használták őket, az biztos. A határ ide alig 6 kilométer, az első orosz állomás pedig éppen 10 De térjünk vissza a vonal élő részére. A csehektől Búvárok uralkodnak Elk és Korsze között, itt éppen a 754.046 érkezik a Szczeczin felé tartó TLK-val Amint az beér Korszéba, már jön is az ellenvonat. A kelet felé tartó a 754.028 hozza. A mozdony melletti tábla jelzi, hogy Korsze állomás már villamosított, így ott kell gépcserézni. Vagyis ma már nem mindig gépcseréznek, sokszor csak rááll a villanygép a vonat elejére (vagy lecsatolják róla) és egészen Olsztynig megy a dízel is: ott van idő, mert úgyis kap újabb kocsikat a vonat Az állomáson most sem találjuk az előbbi cseh vendéget, az továbbment Olsztynba. Helyette két PKP Cargós gép várakozik vonatra: az SU46-031 és az ST44-949 A villamos mozdonyokat a hattengelyes ET22-1202 képviseli. Háttérben egy Oroszország felé tartó konténervonat: az Skandawán keresztül jut el egészen a Kalinyigrád-Vilnius fővonalig, ahol átrakják majd a dobozokat szélesnyomtávú szerelvényre
Glomno Glomno Korsze Korsze Korsze Korsze
És a Cargós különítmény még egyszer. A mozdonyok egészen közel állnak egymáshoz korban, a másik oldalon álló ET22-es a legöregebb (2016-ban) 39 éves, a Szergej 37, a hatlábú villanyos 34 Teszünk egy kitérőt Skandawa felé, van-e valami érdekes (nincs), így visszatérünk a Korsze utáni első állomásra Tolkinybe. Pont időben, mert a dízel páros már kapott egy vonatot és szép (lassú) tempóban útnak indul Bialystok felé Nem jutunk messzire, alig 10 kilométer múlva már félre is áll a tehervonat. Szemből érkezik egy Elk-Olsztyn viszonylatú személyvonat, az SA133-016 képében Miután elhaladt, jöhetnek a nagydízelek. A füst csak körítés, az igazi élményt a hangorkán szolgáltatta A kedvenc elhagyott viaduktomnál Stanczykinél egy szeptemberi hétköznapon nem sok látogató van. Most (sem) megyek fel rá, pedig ilyen szép időben még nem láttam Kicsit tovább haladunk ugyanezen a vasútvonalon Zytkiejmy (Szittkehmen) felé. Az egykori vasútvonal ma gazdasági út, viszont mivel sok helyen bevágásban halad, ezért amolyan helyi autópálya, mivel alig néhány lehet rácsatlakozni
Korsze Tolkiny Ketrzyn Ketrzyn Stanczyki Pobledzie
100 éve itt Pablindszen felé tudtak átjutni a helyi gazdák Ez pedig Pablindszen egykori vasútállomása A rakodó maradványa mutatja, hogy itt 1945-ig vasút volt. Mit vasút, 1941-től 4 évig elágazóállomás is volt, amikor elkezdték az összekötő vonalat építeni Suwalki felé, de végül csak pár kilométer épült meg belőle, amit anyagszállításra használtak Átértünk Litvániába, ez már Mockava. Balra a széles vágányok, jobbra a normál nyomtávúak. Egyszer az volt az elképzelés, hogy itt át lehet majd szállni a normál nyomtávú vonatra szélesre, de széles ablakos vonat végül nem jár ide, ezért a közös peron nem használt megoldás. Sőt, azóta még korlátot is húztak a bal oldalra Hétköznap lévén személyforgalom nincs Sestokaiban, a teherforgalom is éppen pihen, csakúgy mint az ehhez kirendelt, normál nyomtávú M62K-1150 Kicsit odébb megnézzük az egyik útátjárót. Kint van a stop tábla, de már a fényjelző is működik
Pobledzie Pobledzie Pobledzie Mockava Sestokai Sestokai
Marijampole-Kaunas felé nézünk. Itt már jártunk korábban is, így nem újdonság, hogy a bal a normál, a jobb a széles vágány Marijampolén is elkészült a normál peron, az aluljárón át megközelíthető 3-as. Amint látszik túlságosan nagy vonatok nem férnek itt el, max.3 kocsi a kapacitás (ami visszalépés a Hancza korábbi 5 kocsijához képest). Igaz, jelenleg még csak egyetlen motorkocsit kell kiszolgáljon, ahhoz meg több mint elég Este Kaunasban. Itt ma csupa új vonattal sikerült találkozni, a régieknek nyoma sem volt Ha nem lett volna elég az 5-ös Skoda, itt láthatjuk a 4-est és az 1-est is (az előbbi 2, az utóbbi 3 részes) A leghátsó, normál nyomtávú peron. Ide már emberesebb vonatok is beférnek, de túl messzire innen ma még nem jutnak, a vágány vége alig 100 méterre van a perontól, onnan pedig még ötlet sincs, hogyan hosszabbítsák meg a Via Balticát Végül beérkezik Marijampoléból is a helyi járat. A PESA a 620M típusból (alapja a normál nyomtávú 214M Partner) 12 darabot szállított Litvániába, ezen kívül még 11-et Ukrajnába és 6-ot a BCs-nek Fehéroroszországba. A helyi rendőrök példamutató módon az érkező vonat előtt sétáltak át a vágányokon, persze követőjük (itt sem) akadt
Sestokai Marijampole Kaunas Kaunas Kaunas Kaunas

    [Home]