2016.09.17-19. PL Plock-Chojnice-Gdansk-Frombork


    [Home]    

A nyáron nem kerültem igazán vasút közelébe, így ősszel pótolok. Úton a Balti tengerhez egy érdekes helyen állunk meg. Plock Kutno és Sierpc között fekszik, és bár grandiózus a pályaudvar, naponta alig 2-3 pár személyvonat jár erre. Azok is alig 10 éve, egy 1996 és 2007 közötti szünet után. A villamosítás a teherforgalomban szól, Kutnótól idáig tart a drót, innen tovább már dízel kell Kutno felé tart az egyetlen napközbeni vonat, a 60 főt szállítani képes SA135.016-al Dél felől Sierpcig tart a személyszállítás. Ide még 3 másik vonal vezet, keletről Nasielsk felől (itt vagy személyforgalom), nyugatról Torunból (itt csak teherforgalom) és északról Brodnicából (itt már csak a vonal első 10 kilométerén van teherforgalom) Az SA135-024 nem csak újnak néz ki, új is. Alig fél éve tartozik a Koleje Mazowieckie tluszczi fűtőházának állományába - ezek váltják az exnémet 627-eseket Sierpcbe 1916-ban ért el a vasút, a felvételi épület is ebből az időből származik. Ma már használaton kívül áll, jegyet automatából lehet venni És óriási szerencsénkre sikerült elcsípni egy Torunból érkezett tehervonatot, mely hamarosan indul tovább a 10 kilométerre északra lévő Szczutowóba, ahol egy szénlerakat üzemel
Plock Plock Sierpc Sierpc Sierpc Sierpc
A 1227-es Szergej az elhanyagolt felépítményen alig 10 km/h-val haladhat szerelvényével így még nagy kerülővel is könnyen a vonat elé lehetett kerülni, alig 1,5 kilométerre az állomástól... Végül egy kis esti séta Torunban, ekkor került elénk ez a PESA villamos Chojnice az egykori porosz Ostbahn egyik elágázóállomása. Fénykorában itt óriási forgalom volt, ehhez képest ma már alig valami és itt még csak a déli peronokat látjuk Ma itt működik a Polregio (egykor Przewozy Regionalne) egyik depója, ahol kocsikat is javítanak. Ezek a Bonanza kocsik régen a mellékvonalaka napszámosai voltak, ma már szinte hírmondójuk sem maradt NEm használt járművekkel teli van az udvar, EN57-esek sorai foglalják el síneket, pár egyéb, már használaton kívüli motorvonattal és mozdonnyal együtt A depóban sincs sok mozgás. Napközben alig van vonat a környéken, inkább csak reggel és délután forgolódnak a motorvonatok
Sierpc Torun Chojnice Chojnice Chojnice Chojnice
A Kolzam SN81-esei a rendszerváltás idején látták meg a napvilágot, mint a mellékvonalak megmentői. Nagy sikert nem arattak, összesen 6 látta meg közülök a napvilágot, 2015-ben fejeződött be a pályafutásuk. A képen látható 3-as példányt 2016 októbere óta hiába keressük, akkor a 2-essel együtt szétvágták Ugrunk tovább észak felé. A Hel félszigetre vezető mellékvonal Reda állomáson ágazik ki a fővonalból. Itt többségében a Hármasváros (Gdansk-Gdynia-Sopot) saját vasútjának a járatai járnak (némi IC távolsági forgalommal vegyítve). A járművek túlnyomó többsége a régi EN57-es és klónjai, az igazi modernitást, újságot éppen ez a 2 darab Newag Impuls képviseli. Érdekes, hogy összesen 2 darabot rendeltek csak és azt is párban járatják Helre szeptemberig még mozdonyos szerelvények járnak, de nem volt szerencsénk, mi ezzel a jól tömött SA133-assal utazhattunk (ami egyébként akkor alig 1 éves volt és nyáron egy kerékpáros kocsit is szokott továbbítani) Helben még eredeti magyar kürtőskalácsot is lehet venni Visszafelé a Newag gyártmányú SA138-002 jön értünk. Kell is a hármas egység, bár nem telik meg, de így azért kényelmesebb utazni Hel után a Westerplattéra látogatunk. A második világháború első ütközetének helyszíne ma emlékhely, no de nem az egész félsziget. Egy részén a mai napig a lengyel haditengerészet székel, ide vezetnek be a sínek, bár láthatóan már régóta nem használják őket
Chojnice Reda Hel Hel Hel Gdansk
Az egykori Westpreußischen Kleinbahnen AG több száz kilométeres keskenynomtávú hálózatot üzemeltett Gdansk-Nowy Dwór Gdanski és Sztutowo (eredetileg: Danzig-Tiegenhof-Stutthof) között. Ennek egy halvány maradékán ma is van forgalom, ez azonban nem ott van. A keleti végállomás (Sztutowo) közelében van egy koncentrációs tábor, ahova elsősorban a Balti tenger partjáról hozták a nem kívánatos személyeket. A szállítás legegyszerűbb módja a kisvasút volt, ennek állít emléket ez a pár kocsi a múzeumban Fromborkban már jártam tavaly is, nem sok változás van azóta, az álmok a vasúti közlekedés visszaállításra álmok maradtak 2006 óta nincs menetrend szerinti személyszállítás és 2014 óta kirándulóvonatok sem járnak már ide. A következő részben továbblépünk Litvánia felé
Sztutowo Frombork Frombork

    [Home]