2016.05.15. Colorado, Denver, RTD


    [Home] [Next] [Last]

Colorado Springsből vissza Denverbe újra buszra kell szállni. Sajnos hétvégén nem közlekedik a helyi Bustang járat, így az El Pasóból érkező Greyhound buszra kell szálljak. A busz a mexikói határ mellől indul, ennek megfelelően én voltam rajta a buszvezetőn kívül az egyetlen nem spanyolajkú... A buszon egyébként elég jó wifi és áram is volt, csak az illat ne lett volna. Most már nincs olyan jó idő, mint pár napja, de hideg azért nincs és legalább nem esik. A denveri Union Station környéke még mindig épül, egész pofás új városközpontot hoztak itt létre Mivel a California Zephyr csak este indul tovább Chicago felé, ezért ismerkedek kicsit a helyi kötöttpályás hálózattal. Először az elővárosi vonattal megyek ki a denveri pályaudvarra. Elég érdekes, hogy a vonaton nem kalauz van, hanem fegyveres biztonsági őr, aki ellenőrzi a jegyeket. Itt próbáljon bliccelni valaki... Visszafelé a Central Park állomáson szállok le. Ez azért nem New York, itt nem park van, hanem inkább parkoló és buszállomás, leginkább egy giga P+R-nek mondanám Aluljáró nincs, itt lehet átkelni egyik peronról a másikra Az átjáróknál bár már elvben üzemben voltak a fényjelzők és sorompók, de mindegyiknél volt biztonsági őr, aki ha jött a vonat szintén kiállt, hogy ne hajtsanak a derék amerikai polgárok a sínekre
Denver Denver Denver Denver Denver Denver
Vissza a Union Stationre. A föld alatt egy teljesen új buszállomást is kiépítettek, elsősorban a helyi és helyközi buszoknak, a távolsági járatok (még) nem ide jönnek, pedig jobb lenne azokat is ide gyjteni Szemben a vasútállomás, alattunk a buszállomás, köztük meg egy szép sétány Bár a mai Union Station egy fejvégállomás, a közvetlen közelében, a villamos vágányain túl még vezet átmenő nagyvasút, itt robog (vagyis inkább settenkedik, mert alig 20-al döcög)  ez a BNSF tehervonat A helyi villamos (vagy Light Rail) amerikai viszonyok között az első volt. Az első vonal 1994-ben nyílt, a nagyvasúti csatlakozás 2002-ben nyílt meg.  A hálózaton jelenleg 130, Siemens szerelvény közlekedik Elsőként az RTD W jelzésű vonalát próbálom ki. Ez Goldenig közlekedik, ami elsősorban a Coors sörgyárról illetve a Coloradoi Vasúti Múzeumról ismert, de a villamostól mindkettő rohadt messze van (maga Golden is), így én csak a vonal háromnegyedéig, Lakewood állomásig megyek Bár a vonal nagyobb része a 1893-ban megnyitott egykori Denver Lakewood and Golden Railway vonalát követi, hogy a közúti forgalmat ne zavarják, több helyen új műtárgyra kerültek a sínek
Denver Denver Denver Denver Denver Denver
A messzeségben Denver, érdemes megnézni a biztosító berendezés házikóját, nem egy szokványos design. Vissza a városba. Auraria West elágazóállomás, itt ágazik ki a C és E vonalból a W. A képen látható szerelvény kocsiszínbe megy, az E vonal felé Az ebéd után újra vissza a Union Stationre. A villamos mellett közvetlenül a főutcán járó ingyenes FreeMallRide buszok végállomása van A következő az E vonal, melynek végállomásán, Lincolnban vagyunk. Ez 18 megálló, összesesen 40 perc - de 2019-re újabb 3 megállóval és 3,1 kilométerrel bővül A végállomás közelében alig van utas, így tudok lőni egy belső képet is. Az ülések pont olyan kényelmetlenek, mint amiilyennek kinéznek, a 40 perces út kínszenvedés rajtuk A helyi FastTracks projekt (elővárosi nagyvasút) 2004-ben indult, 2016 elejére már megnyílt a repülőtéri A vonal, és őszre megnyílik a B vonal első 10 kilométeres szakasza is (a végleges állapot 66 km) - ehhez a Hyundai Rotem Silverliner V szerelvények már mind itt sorakoznak a nagyállomáson
Denver Denver Denver Denver Denver Denver
Az ezüst szerelvények 25 kV-on üzemelnek, 91 ülő utast tudnak szállítani. Denverbe összesen 60 darab kerül belőlük, de Philadelphia környékén, a SEPTA színeiben további 120 darab közlekedik Az állomás 2012-ben zárt be, 2014-ben nyitották meg a megújult felvételi épületet, a peronokat csak 2016-ban vehették újra birtokba az utazók Mivel még mindig van időm, ezért tovább használom a napijegyet. Ezúttal a repülőtéri vonalra indulok, de ezúttal csak az első megállóig, a 38th&Blake-ig megyek. A vonalon hétköznap 15, hétvégén 30 percenként járnak a kétkocsis szerelvények. Itt éppen teli volt a vonat, mivel éppen vége volt egy sportrendezvénynek, de amúgy többnyire max. 20-30%-ig telített meneteket láttam Itt látszik mennyire magasperonos a vasútvonal A szomszédban egy teherpályaudvar, sok UP mozdonnyal Ez az EMD SD40-es mozdony 38 éves, pont mint én
Denver Denver Denver Denver Denver Denver

    [Home] [Next] [Last]