2016.05.08-09. Seattle WA, Amtrak 11 Coast Starlight Washington-Oregon


    [Home] [Next] [Last]

Másnap reggel szokatlanul korán van a reggeli, a normál 6:30 helyett 5:30-tól és 7:30-kor már zárnak is. Így a Washington állambeli Wenatchee állomáson már mehetek is napi első étkezésre; ahol az asztalnál (itt nincs egyedül ülés, mindenkit összeültetnek) egy érdekes társaság jött össze: egy helyi lakos, egy detroiti kamionsofőr, egy angol nyugdíjas és én Skykomish egészen 1974-ig a Great Northern Railway karbantartó és üzemanyagtöltő állomásának adott otthont, ma már csak pályakarbantartó gépek laknak itt. Ez egyébként különleges hely, ez volt a Cascade Tunnelen átvezető elektromos üzem (1909-1956) nyugati végállomása. A 12 kilométeres alagút szellőzését az 1900-as évek elején nehézkesen tudták csak megoldani, ezért indították ott be a villamos üzemet Seattlebe közel fél órával hamarabb érkezünk a menetrend előtt (lehetett volna még több is, de a vezér a végén nem nagyon sietett). A GN egykori 1729-es gépe hosszú ideig a BNSF 6110-es számát viselte, de már vagy 10 éve le van állítva a 60 éves mozdony, és valamiért visszakapta az eredeti pályaszámát így holtában Megérkeztünk a King Street állomásra. Innen Portlandba naponta többször indulnak a Cascades távolsági járatai, Talgo szerelvénnyel. Hogy megtartsák a formát, itt szokatlan módon vezérlőkocsikat alkalmaznak, melyek motorjuktól megfosztott egykori EMD F40PH mozdonyok Seattle egyik látványossága volt az 1982-ben megnyitott, 2,6 km hosszú Waterfront Streetcar. Érdekes módon ide nem új, hanem használt járműveket szereztek be: az 1920-as években Melbournben gyártott kocsikat Az üzem 2005-ben szűnt meg, amikor a vonal északi végét a karbantartó egységgel együtt az Olimpiai park építése miatt elbontották. Azóta a déli végén is eltűntek a sínek, csak a vonal közepén maradt meg pár megálló és sín. Több kísérlet történt az újraindítására, bár a villamoskocsikból már egy sem maradt Seattleben
Wenatchee, WA Skykomish WA Seattle WA Seattle WA Seattle WA Seattle WA
A villamos a Broad Streetnél érte le a nagyvasutat (jobb szélen), de csak a végállomása volt itt, a nagyvasútra nem lehetett itt átszállni. Seattle igazi tömegközlekedő város, olyan különlegességgel is büszkélkedhet, mint az 1962-ben átadott monorail. Bár akár 70 km/h-val is járhat, erre olyan nagy szükség nincs, mivel a pálya alig 1,5 km hosszú Seattle rendelkezik még hagyományos villamossal is. A jelenleg 2 vonalból álló, összesen több mint 6 kilométeres hálózat a következő években tovább bővül majd 2 újabb vonallal. Jelenleg 7 darab cseh gyártmányú Inekon Trio közlekedik, a képen a legelső, 2007-ben legyártott 301-es várakozik a Westlake végállomáson Seattlenek van egy másik villamos hálózata is. Ez az elővárosi jellegű Sound Transit Link, mely szintén 2 vonalból áll, a Tacoma Link 2,6 km-es minivonalából és a Central Link 2016 végére már 33 kilométeres vonalából. A növekedés még tart, jelenleg további 30 kilométer építése folyik. A jelenlegi Mitsui gyártmányú járműveket 2019-től Siemens S70-esek egészítik majd ki. Érdekes egyébként a villamosok Van még itt kötöttpálya bőven. 1940 óta egyre bővül a trolihálózat, mely mára már 109 kilométeres, összesen 174 New Flyer kocsival. A járművek elejét az önkiszolgáló kerékpárszállító keretek csúfítják el A King Street Station jelenleg Seattle központi pályaudvara. 1906. május 10-én (igen, alig 1 nap híján pont 110 éve) nyílt meg, de nem sokáig őrizte ezt a címet, mivel a szomszédságában megnyílt a Union Station, amit viszont 1971-ben bezártak, így a főszerep visszakerült a King Street állomásra
Seattle WA Seattle WA Seattle WA Seattle WA Seattle WA Seattle WA
Az állomást 2006-ban vásárolta meg a város a BNSF vasúttól, a 2013-ig tartó felújítás során a teljes állomás megújult és újra méltó lett a személyforgalomban betöltött szerepére A Sounder márkanevű, ingázók számára kitalált járatok Everett-Seattle-Lakewood között 2000 óta szállítják az utasokat. Nem is keveset, 2015-ben közel 4 millióan választották a vasutat. A Bombardier emeletes kocsikból sosem elég, a járműpark 2017-ben újabb 9 vezérlőkocsival bővül majd De eljött az ideje az én vonatomnak is. A Coast Starlight a nyugati part sztárvonata, naponta közlekedik Seattle és Los Angeles között, összesen 2216 km-es útvonalon. A vonat egyik különlegessége a Pacific Parlour Car. Ezek, bár emeletesek, de nem a modern Amtrak kocsik közé tartoznak, mivel 1956-ban készültek még a Santa Fe vasút részére. Sajnos belülről nem sikerült megnézni, mivel ez kizárólag a hálókocsiban utazóknak van fenntartva és ezen az úton inkább ülőhelyet választottam Persze itt az ülőhelyes kocsit (sem) európai szemmel kell nézni. A távolsági kocsikon a hely bővéges, a lábhely óriási és a támla is jól dönthető (mondjuk alváshoz nekem kevés). Viszont van felhajtható lábtámasz, amivel már egy kis ágyat lehet létrehozni (alacsonyak előnyben). Az állomástól délre található a jelenlegi karbantartó állomás, itt éjszakáznak a Sounder és az Amtrak vonatok is A Sounder vonatokat nagyobb részben átlagosan 16 éves EMD F59PHI továbbítják (jobbra), ezeket egészítették ki 4 éve 3 darab Motive Power MP40PH-val (balra)
Seattle WA Seattle WA Seattle WA Seattle WA Seattle WA Seattle WA
Itt már Tacomától is délre, Steilacoomnál járunk. A Puget öböl rengeteg szigetét többnyire csak hajóval lehet elérni, Steilacoomból 3 szigetre jár a képen látható komp Kelsonál már messze járunk a partvonaltól, itt ágazik el a vasút vissza a partra, Astoria felé Kikötő persze van a Columbia folyón is, és ha van kikötő, van iparvágány is, ennek pedig van saját mozdonya is (és milyen törpe, helyi viszonyok szerint) Washington és Oregon állam határát is jelenti a Columbia folyó, a washingtoni Vancouvernél kanyarodunk rá a BNSF 9.6-os hídjra. Az első, magasabb rész elfordítható oldalra, így magasabb hajók is át tudnak kelni itt Seattle és Portland között a '80-as években folyamatosan csökkent az utazók száma, azonban a '90-es években beindított Amtrak Cascades Talgo vonatok új színtvonalat vittek az útvonalba, így újra felragyogott itt a vasút csillaga. Jelenleg napi 5 ilyen vonatpár köti össze a két várost, a napi 1 Coast Starlight mellett A vonóerőt egy éppen felnőttkorúvá (mármint európai szemmel) EMD F59PHI szolgáltatja
Steilacoom WA Kelso WA Kalama WA Vancouver WA Portland OR Portland OR

    [Home] [Next] [Last]