2015.09.25-27. Elgin-Dufftown-Keith-Muir of Ord-Kyle of Localsh


    [Home] [Next] [Last]

Egész napos kastélynézés után érkezünk meg péntek este Elginbe. Sok látnivaló nincs itt, de jó kiindulópont a következő napi programhoz. A Turbostar Aberdeene tart, péntek késő délutánhoz méltó, igen magas kihasználtsággal Másnap reggel némi buszozás után jutunk el Dufftownba. Az első látvány, ami fogad a 140001, ami egy érdekes lény. A helyi Bz-k (140 Pacer) előfutáraként a BREL rakta össze, jobbára busz alkatrészekből. A prototípus a '90-es évek elejéig járta a síneket, majd leállítása után, 1994-ben került ide, a helyi vasútbarát egyesülethez. Bár közel 20 év kellett hozzá, am már újra működőképes, bár forgalomba még nem kerülhet, mivel azért elég sok a hiányosság rajta A Keith-Dufftown Railway a valaha volt első Aberdeen-Elgin-Inverness összeköttetésnek a részeként 1862-ben nyílt meg, de már alig egy évtizeden belül kapott konkurrenciát Keith és Elgin között a Highland Railway képében. Ez utóbbin zajlik ma is a forgalom, míg Elgin és Dufftown között a Beeching féle bezárási hullámban 1968-ban megszűnt a forgalom A maradék szakaszon, Dufftown és Keith között 1985-ig zajlott még a közforgalom, majd rövid szünet után egy magánegyesület vette át az üzemeltetést a maradék 11 mérföldön A vasutacska központja Dufftownban van, itt állomásozik minden jármű, többnyire a szabad ég alatt. Balra az indulásra kész menetrend szerinti járat (március és szeptember vége  között járnak), jobbra pedig egy működő étkezőkocsi, ahol ilyenkor reggelivel, délben ebéddel szolgálnak A turistaforgalomban 2,5 108-as osztályú motorkocsi vesz részt (a fél azért, mert egy vezérlőkocsi is van itt
Elgin Dufftown Dufftown Dufftown Dufftown Dufftown
A WC-vel is ellátott 56224 vezérlő van a Spirit of Speyside élén. A 2 tucat utas bőven elfér az 1958-ban gyártott motorvonat első részében, így a motorban nem kell senkit ültetni. Ez a szerelvény megélte a sorozat végnapjait, 1993-ig végig üzemben volt, 2000-ben talált itt otthonra A kivitel az '50-es évekhez illő, viszont az elején egy kis első osztályú szakasz is volt, némi felárért onnan még jobb a kilátás. Az ellátás viszont óriási, a jegyárban benne foglaltatik 2 féle whisky kóstolás, némi hozzá való harapnivalóval A tempó nagyon kényelmes, bár így sem lehet sokáig élvezni a '60-as évek brit élményét A vonal jelenlegi vége Keithnél. A bejárati előjelzőnél bak helyett egy 1957-ben gyártott Barclay 0-4-0 - ő egyébkbként egy új szerzemény, alig 1 hónapja érkezett csak ide Keith Town a jelenlegi végállomás, alig 1 mérföldre a nagyvasúttól Itt csatlakozna be a vonal a nagyvasútba, ha 1998-ban nem szedte volna a nagyvasúti pályaüzemeltető a saját utolsó 60 lábas szakaszát, így jelenleg nincs összeköttetés a két vasút között
Dufftown Dufftown Dufftown Keith Keith Keith
Így most eddig tart a Railtrack szakasza... A háttérben a helyi kis fűtőház maradvány látszik Ez lenne a Dufftowni peron Ez pedig a mai fővonali, Aberdeen és Inverness között Egy 170-es elvitt Invernessbe, majd onnan ezzel a 158-assal érkeztem meg Muir of Ordba A vasárnap reggel az Egyesült Királyságban a nem közlekedés ideje. Ilyenkor alig jár valami, így van idő nézelődni. Bár Muir of Ord vasúti megállója nem túl látványos, azért pár olvasnivaló akad. A többségeük az utazókat igazítja el, de egy kis tábla az Inverness-Dingwall vonal 1862-es megnyitásáról is megemlékezik, tehát ez a vonal ma már 153 éves A virágosládákat a helyi whisky lepárló szponzorálta
Keith Keith Keith Muir of Ord Muir of Ord Muir of Ord
A vasút fölött átívelő közúti felüljáró már megérett egy átépítésre, de A 158790 Thurso és Wick felé halad, én már jártam arra, így ezt kihagyom. A túloldalon látható az elektronikus kijelző, mely mutatja, mikor merre mennek a következő vonatok Itt is egyszerűsített forgalomirányítás van Ez már a Kyle of Localsh felé vezető vonal. Strathcarron állomásépülete sem szolgálja már az utazóközönséget, a fenti lakások pedig éppen eladóak A végállomás Kyle. Innen elérhető Skye szigete egy hídon át, a korábbi kompolást száműzve. Bár az idő ma éppen nem olyan jó, de a hétvégi extra nyugdíjaskedvezményt kihasználva sok idősebb ugrott ki ide Az állomásépületet két oldalról fogják közre a vágányok, amint látszik ezen az oldalon a körüljárás is lehetséges; amit 1 nappal korábban egy különvonat igénybe is vett
Muir of Ord Muir of Ord Muir of Ord Strathcarron Kyle of Localsh Kyle of Localsh

    [Home] [Next] [Last]