2011.09.25. CZ-PL


[First] [Prev] [Home]    

Ahhoz képest, hogy Filipovkának 32 lakosa van, a vonatra 3-an szálltak fel itt, tehát a település lakosságának több mint 10%-a távozott Úgy gondolom a tehervonathoz jó lesz a szemközti domboldal is, pont amint felérek a kinézett helyre, már jön is a vonat Višňová a közelben a legnagyobb falu. Amint az épület stílusa is elárulja, erős volt errefelé a német befolyás, 1848-ig tulajdonképpen a falu Szászországhoz tartozott, utána a határrendezéskor került véglegesen a cseh (osztrák) oldalra. A falu egy része maradt Szászországban, azonban a mai Lengyelországban már nem létezik, a szénbányászat miatt lerombolták Ez a gyönyörű fasor Kunratice határában ugyan a közutat szegélyezi, a mögötte lévő fasor viszont az egykori Friedland-Zittau kisvasút nyomait takarja A keskeny nyomtávú vasút 1900-ban indult be, először Friedland és Hermsdorf (Frýdlant v Čechách–Heřmanice) között a monarchia területén, majd hamarosan tovább Zittauba, 750 mm-es nyomtávon. Ez a hermsdorfi (Heřmanice) állomás fából készült raktára Hermsdorf bei Friedland, lehet leolvasni az állomásépület homlokzatán. 1924-ig volt (osztrák) magántulajdonban a vonal, utána államosították és került a ČSD-hez
Filipovka Filipovka Višňová Kunratice Heřmanice Heřmanice
1938-tól 1945-ig megszűnt határállomás lenni, ebben az időben a DR volt az üzemeltető. Csakúgy mint a kezdeti időkben, ekkor sem volt határátmenő személyvonat, Zittau felől jövet itt át kellett szállni osztrák vonatra és ugyanez működött fordítva is. A világháborút követően 1947-ben megszűnt a vonal, de 1951-ben a teherszállítás miatt reaktiválták, 1957-től 1976-ig újra volt személyforgalom is a vonalon. Az elmúlt 35 év jól láthatóan nem múlt el nyom nélkül a felvételi épületen 1976 után pár évig még vonatpótló buszok jártak, majd 1984-ben újra törölték a vonalat, 1997-ben a síneket is felszedték Ma már elég nehéz elképzelni itt egy határállomás nyűzsgését Eredetileg 3 gőzmozdony járt az osztrák részen, nekik épült ez a kis fűtőház. 1957-től T47.0-ás dízelmozdonyok vették át az üzemet A Zittau felőli oldalon egy téglából épült áruraktár küzd még a természettel a fentmaradásért Az állomás egészen a határ mellé épült, olyannyira, hogy Lengyelország ma itt kezdődik, pont az állomással szemben. Az útépítés ne tévesszen meg senkit, a lengyelek felújítják ugyan a határpontig, átjárás viszont csak gyalog lehetséges, a cseh oldalon ugyanis egy jó darabon a folyóba omlott az út...
Heřmanice Heřmanice Heřmanice Heřmanice Heřmanice Heřmanice
Az egykori szász vámház Vissza a cseh nagyvasútra, ez Raspenava állomása A cseh állomások egy részének elmaradhatatlan kelléke, az ömlesztett rakomány kirakó gép Jobbra vezet ki Liberec felé a vonal, balra pedig az 1900-ban épült 6 kilométeres mellékvonal Bílý Potok pod Smrkem felé Először a mellékvonali motorka érkezik Utána Liberec felől a 3részes Regionova
Heřmanice Raspenava Raspenava Raspenava Raspenava Raspenava
Majd távozik az ellenvonat És megy Bílý Potok felé is a 810-es És ugyanez a vonat már a végállomáson, Bílý Potok állomáson. Át a hegyen, éppen elkapjuk a már tegnap is látott vonatot érkezéskor Kořenovban Néhány utas ilyenkor is van, bár vasárnap este inkább az ellenirány frekventáltabb. Holnap kicsit mélyebben megyünk Lengyelországba, némi német beütéssel
Raspenava Raspenava Bílý Potok pod Smrkem Kořenov Kořenov

[First] [Prev] [Home]